Translate

fredag 29 mars 2013

Leverans

Nu undrar ni säkert var jag är nånstans!

Stockholm Rågsved 15.08 Torsdag före påsk.....













Jag är på väg in till Stefans verkstad för att hämta lite beställda prylar.

 Bl a Två verktyg som jag och Bengt ska använda för att driva fram nedsänkningarna vid vindrutetorkarna på den nya ytterplåten framför vindrutan.

Sen har Stefan knäckt till stödplåtar till motorhuvens stomme. Jag har ju så förbaskat kort kantbock, så jag lejer bort dessa som är 1200mm långa


Jag skulle inte klara den här renoveringen utan Stefans bistånd. Tackar!!

Notera de coola ljusinsläppen i väggen bakom Stefan.  "Funkis-verkstad" !!

De två verktygen är frästa ur 10mm stål. Principen blir densamma som när jag drev hålet för luftintaget med hjälp av Plywood verktyget. Skillnaden är att verktygen nu är i stål.
Mycket pyssel med detta, men jag tror det blir riktigt bra till slut.


Glad påsk!


Framför vindrutan höger sida - fortsättning

Dags att ta sig an högersidans plåtkanal framför vindrutan. Den är förvisso mycket friskare än vänster sidas kanal, men kräver ändå en del arbete.
Ett litet hästjobb är att med hjälp av luftdriven roterande rasp och slipmaskin "rensa" vindrutekanten från gammal plåt.

Sen är ju inte boxprofilen helt genomrostad, men jag kan tänka mig hur den ser ut på insidan. Planen är att ta av locket, blästra ur, rostskydda och tillverka ett nytt lock. Det är lite genomrostat ute vid A-stolpen





 Innan vi går vidare mallar jag av locket med en kartongmall, så jag har klart för mig hur formen ska se ut.










 Jag kapar bort locket och naturligtvis är det rostigt som tusan inuti boxprofilen. Jag får ta fram grov-damsugaren för att få ut all skit. Rostflagor, gamla skruvar, nåt slags clips och en deciliter med skit
Ok, rostigt, men inte kexigt. Dvs det är mest ytrost.

Dags att blästra ur så det blir rent!










Renblästrat och redo för zink-spray inuti boxen.

Nu fattar ni var dimman från förra inlägget kom ifrån.........

Blästra har två fördelar. Dels blir det rostfritt och dels måste man ta en kall öl efteråt.

Jag blir tvungen att punkta igen två små hål med svetsen, men det är allt. Men det är riktigt skönt att få rent och rostfritt från grunden.


Grundat och klart!

Nästa moment blir att använda papp-mallen och tillverka ett nytt lock.


Jävla Påskväder!

Dom snackade om sol på väderprognosen. Jag ser ingen sol.....det är ju hur dimmigt som helst!!
Det går ju knappt att orientera sig. Funderar på dimljus.....hm...undrar om det finns gula lysrör?

Dammigt är det också.....nä..  hög tid för en kall öl!

tisdag 26 mars 2013

Skärminfästning

Ursäkta det tillfälliga avbrottet, men jag har åkt lite skidor i fjällen!

Men nu är jag tillbaka i full fart. När ändå karossen stod på högkant tippad åt höger så bestämde jag mig för att åtgärda framskärmsinfästningen på vänstersidan. Den består av Amazonens originalbalk med en påsvetsad plåt som sträcker sig en bit in över motorutrymmet. I mitt fall var den påsvetsade plåten fult utförd och den blev inte snyggare efter att jag demonterade frontpartiet på bilen. Den byts ut. Dessutom var en del av ytterkanten lite rostanfrätt och borde bytas mot friskare plåt.

Men då ska ni veta att detta inte är X3s originalplåt utan denna del är sedan tidigare utbytt i samband med golvbytet. Så rostangreppen kommer så att säga från Amazon 58an som är golvdonator. Den bilen var ju sidosmälld och i det närmaste helt frisk.

Men jag är ju nyfiken av mig och ville veta hur skicket var inne i skärminfästningen.

Ok, bort med påsvetsade plåten först!

Sen kapar jag upp "locket" i balken ca 10mm från motorrumskanten för att behålla styvheten och formen.








Det ser riktigt bra ut inuti. Kletigt och jävligt = bra.

Jag skrapar bort det mesta med en kniv för att senare lägga i ny hålrumsvätska.

Sen klipper jag bort den lilla anfrätta kanten och ersätter med en ny remsa plåt.






Snygg-slipat!

Klart för ersättningslock.









Nu blir det riktigt pedagogiskt!!

(för att Bengt Blad ska se att jag verkligen lärt mig nåt ;-)

Först en snyggt klippt kartongmall!












På med mallen på lämpligt ställe på plåtarket. Den ligger still med hjälp av magneter så jag kan rita av formen.










Tillklippt plåt grundad och med hål borrade för pluggsvetsning










 Förberett för svetsning
På plats!

tisdag 19 mars 2013

En liten keps

Som ni kanske kommer ihåg var jag tvungen att flytta vänstra fästet för huvlåset ett par millimeter. Skarven i torpeden var dessutom fult gjord vid fästet och jag skar även bort den lilla "keps" som täcker över länkaget för huvlåset.

Detta syns ju när man öppnar huven, så det måste bli lite Frua-elegant. Hur gör jag en ny keps i plåt??

Jag testade att slå fram nån slags grundform mot en mjuk träkloss med kulhammare, men det blev bara halvbra. Sen behövde jag ett mothåll av nåt slag för att få djup i skålformen..hm...utan djup så tar länkaget i. Jag behövde få till minst 8mm djup.

Efter en stund kom jag på att ett kraftigare rör kanske kan användas...

Det var då ögonen föll på en av pallbockarna. Det funkade ju helt klockrent som mothåll.
Nu blev det riktigt bra.











Efter tillklippning blev det svetsning kant i kant mot den sedan tidigare nytillverkade plåten mellan vindruta och torpedvägg.

Den uppvikta delen fick masseras i krympverktyget för att passa snyggt och dessutom lite finklippning.






På med lite svetsprimer på de ytor som har dubbelplåt eller blir svåråtkomliga efter montering.
 Fastsvetsning!

Äntligen!
 Närbilder på den lilla kepsen.













Plockepinn

En hög med rör i dimensionen 30x15....vad kan det vara till?

Cab-ställning.....?

Nej, jag ska inte konvertera X3 till öppet utförande. Jag lovar!!






Det är naturligtvis förberedande rörbockning till motorhuvens nya stomme.
Efter grovkapning ser ni principen hur dom ska passas in.
Ganska mycket jobb återstår naturligtvis, men grundformen finns där. Rören till krysset är helt klara, medan de yttre kanterna behöver justeras efter huvens kupighet med hjälp av gassvets.

Nästa steg blir att bocka till undre stödplåtar. Som sedan behöver krympas för att få rätt form. Uppbyggnaden blir lika som bakluckan.

måndag 18 mars 2013

Plåten mellan huv och vindruta - Del 3

Ett steg närmare färdig plåt efter lördagens insats tillsammans med Bengt. Som vanligt tror jag alltid att vi ska komma ännu fortare fram....men jag är lite tidsomptimist. Det krävs nog ytterligare en dag.  (minst)

Steg ett blev att TIG-svetsa ihop plåtarna efter att vi sågat upp mina tidigare MAG punkter. Den lilla deformering som blev av svetsningen krymptes bort i Bengts Eckold-maskin.








 Nästa moment blev att räkna ut hur stort hål vi behövde göra för luftintaget. Det är ju en mjuk kant som dels ska vara avpassad mot kromgaller och dels ha så lång flik ned att den går att foga ihop med underliggande luftkanal.

Ca 20mm extra plåt från där radien börjar på öppningen fick det bli. Annars skulle det också bli för mycket material att driva ned genom verktyget.
Samma metod som vanligt. Pappersmall fixeras sedan markering på plåten för upptagning av hål.










 Jag hade ju spontant borrat och kapat detta, men Bengt föreslog hålstans med lämplig radie. Det blir snyggare och risken för deformation minskar avsevärt. Eftersom jag bara har hangaround-status i Bengts verkstad så lyder jag minsta vink!


Sagt och gjort!  Hålstans får det bli...och hålen blir snygga.

Sen kapar jag ur längs de innersta linjerna. Den yttre linjen var ett misstag....vi räknade fel..som tur var upptäcktes det innan håltagning.


Med upptaget hål är det dags att använda plywood-verktyget jag visat tidigare.


Bengt föreslår att jag driver kanten med ett verktyg av trä så långt det är möjligt för att undvika fula märken, så vi sågar till ett par med lämplig storlek.









 Hålmallarna i plywood monteras med plåten klämd av tänger och tvingar. Sen upp i skruvstycket för att kunna driva plåten med de utsågade verktygen. Det gäller att det är stumt och svarar.


Hörnen visar sig kräva långsam drivning för att inte spricka, men det går bra med lite adderat tålamod.

Det går till och med så bra att det syns på min nöjda uppsyn.........
Ahhh. Äntligen ett snyggt upptaget hål.

Det är lite för plant i nuläget, men det ska vi justera nästa gång i Eckold maskinen med sk Näbb-verktyg för krympning. Dvs bearbeta den drivna kanten så kurvaturen ökar något. Det är ganska lite kurvatur, nästan helt plant.





 Provmontering igen!
Närbild!


Nästa gång ska vi köra både fram och bakkant i Sick-maskinen.

Dessutom är vindrutetorkarens axlar nedsänkta och för att få till den formen så blir principen samma, dvs en form att driva mot behövs.

Kompisen Stefan har fått i uppdrag att fräsa till två verktyg i stål för detta ändamål.

Långt ifrån klart, men en god bit på väg.

Det gäller att glädja sig åt delmålen!!  Skål!








fredag 15 mars 2013

Plåten mellan huv och vindruta - Del 2

I helgen som kommer blir det en sväng igen till Uppsala. Planen är att fortsätta med övre plåten framför vindrutan. Jag har finjusterat vinkeln på uppviket och sträckt den uppvikta fliken så att plåten linjerar med vindrutans kant. 

 Viss överflödig plåt är bortkapad där dom ska skarvas och jag har passat in den på karossen tillsammans med de nytillverkade stöden under luftintaget. Det var ganska marigt att få alla bitar att sitta snyggt samtidigt som dom måste fixeras med svetstänger.













Efter att ha dubbelkollat mått mot vindrutans ram så att uppviket hamnade på rätt ställe och även justerat höjden med diverse mellanlägg (träklossar och kilar) så vågar jag till slut punkta ihop de två halvorna med svetsen.

Nästa svårighet var att försöka överföra en centrumpunkt för luftintagets hål så att måtten i sidled stämmer mot fläktkåpan. Slarvar jag här blir följden att luftintagets placering i karossen inte stämmer överrens med övriga delar ned till den fastsvetsade övre kåpan för värmepaketet.

Håll tummarna nu att måtten stämmer, för imorrn blir det avancerad plåtbearbetning i Uppsala.

Fortsättning följer..




torsdag 14 mars 2013

Fläktkåpa och handbromsfäste

Jag erhöll ett helt koppel med detaljfoton på Amazon -57 fläktkåpor av kompisen Mats. Tusen tack! Alla frågetecken försvann direkt. Jag kunde nu svetsa fast den tidigare blästrade kåpan på det sätt jag misstänkt att den skulle fästas.

Med kåpan på plats kan jag senare dubbelkolla centreringen av det övre intaget som ännu inte är klart.

Svetsslipningen av kanten på vänstersidan (höger i bild) var speciell. Det enda sättet att komma åt var att montera 180mm skiva på en 125mm vinkelslip. Utan skyddskåpa...och ett jäkligt stadigt grepp en bit ifrån skivan. Sen var det bara att köra. Hm...hoppas ingen av er är skyddsombud.... Det ska inte bli en vana.

Nästa pyssel blev ett nytt fäste för handbromshandtaget. Ni som hängt med på bloggen minns när jag visade det där klumpiga röda handtaget. Jag har fortfarande lite svårt att förlika mig med att Fruas eleganta lösningar på vagnen plötsligt kombineras med detta monster till handtag, som hämtat från ett jordbruksredskap från 30-talet...

Mallen ser ut som en sur version av spöket Laban, men måtten är rätt  ;-)


Gamla fästet är gravrostigt med högst varierande tjocklek. Som vanligt, en liten kartongmall, nytt stål i rätt tjocklek, sen är det bara att köra.

Fästet är simpelt att reproducera och det skall helsvetsas mot torpedsida och "tak", dvs underplåten mellan vindruta och torped.

 30 minuter senare är det kapat, slipat och borrat

Jag slog formen rätt mot skruvstycket. ...kan ha väckt grannen då klockan var 23. Som tur är ska dom flytta!! Det var visning på deras kåk i söndags och jag körde kompressor, vinkelslip mm hela tiden för att ge en realistisk bild av grannskapet. Det var väl ärligt gjort!!? Annars tror ju eventuella spekulanter att det är ett tyst och lugnt område..
Provmontering!

..och jag behöver inte ens justera hålen. Tur eller nån slags skicklighet som kryper fram. Jag vet inte, men det förstnämda är nog mest korrekt. Tycker alltid att det är nån halv millimeter fel och filen åker fram.


Klart att svetsa fast mot karossen. Jag lägger detta på hyllan så länge.



Fästkonsolerna är helt olika på X2 och X3, men jag utgår ifrån att min är en förbättring av X2. Däremot är placeringen och traktorspaken lika på bägge. X1 har vanlig Amazon-handbroms.

tisdag 12 mars 2013

Nya plåtar

Jag har varit en sväng till Uppsala och tillverkat de plåtar som skall foga ihop den svängda box-konstruktionen framför vindrutan med torpedväggen.

Dom syns inte efter montering av den övre plåten, men ni vet ju hur petig jag är....

Jag var tvungen att skapa rätt pressningar och kurvatur exakt som det var från Frua. Jag vet...det finns diagnos på detta beteende;-)


 Det blev en hel del sträckande i Bengts Eckold Kraftformer. Mitt eget sträckverktyg når ju bara in ett par cm.

Den lilla pressningen gjorde vi i sick-maskinen.

Det går helt magiskt bra med rätt verktyg!!!






En höger och en vänster. Lite finkapning krävs innan fastvetsning.










Här ser ni hur den skall ligga mot karossen.

Det är karossen som står på högkant i ställningen, Därav vinkeln..

Det blir kul att svetsa fast dessa för det gör mycket för helhetsintrycket.

Oväntade justeringar

Jag hade precis börjat planera för att montera den nytillverkade täckplåten mellan torped och förstärkningsbox framför vindrutan. Då slog det mig att jag kanske borde provmontera mekanismen som låser och öppnar motorhuven. Dels ville jag veta om det fanns fritt spelrum för axeln vid de nya dräneringsrören under luftintaget och om fästet satt på rätt ställe...tidigare plåtslagare har ju återmonterat originalfästen i samband med att främre golv och undre torped byttes ut.

Sen måste jag erkänna att en svetsfog nedanför vänstra huvlåsfästet inte såg bra ut. Hursomhelst så passade ju inte huvlåsningen riktigt på vänstersidan. Axeln skrapade i konsolen för gummibuffert och jag konstaterade att vänster fäste måste flyttas fram 3-4 mm. Det här partiet är lite svårt att komma åt senare, så det är nu det måste åtgärdas.

Man ju ha synpunkter på den lilla "kåpa" som liksom täcker över låsarmarna också...inte snyggt. Det ska vara som en liten stiliserad huv över själva länkaget och skydda från vatteninträngning i kupén











Sagt och gjort - jag kapar bort allt utom en flik av vänstra fästet som snittas upp och justeras fram följt av provmontering. När allt stämmer fixerar jag  denna flik med svetsen.
 Jag klipper till en liten kartongmall och en 2mm plåtbit för det högra hålets plana yta.
 Det är lite pillrigt att kapa och svetsa kant i kant, men det går bra till slut. Jag provmonterar ytterligare en gång och nu stämmer allt.
 Det vinkelfäste som skall sitta inne i kupén är tidigare avkapat vid byte av golv och jag mäter upp och tillverkar ett nytt med rätt mått inklusive svetsmutter. Till vänster i bild det gamla fästet, och till höger mitt nytillverkade.
Ny provmontering.
Monterad konsol för spak. Nu stämmer alla hålbilder och huvöppningen fungerar.

Kvar att göra är den lilla "huven" som täcker länkaget.

SEN kan jag montera den överliggande plåten mot vindrutan..