Translate

fredag 30 augusti 2013

VP Autoparts marknad imorrn

Jag har gjort en garagerensning och åker till marknaden imorrn. När man börjar rota runt lite så blir det ju faktiskt en hel del prylar som ligger och skräpar. Lånar kompisens trailer som även den är till salu..

Väl mött imorrn!

http://212.247.61.152/eu/zf0001_bilder/marknad_sollentuna_2013_flyer.pdf

onsdag 28 augusti 2013

Nu är jag igång igen

I går kväll gav jag mig på sänkningen av höger fäste för huvlåsmekanismen. Som jag nämnt tidigare hade jag ingen lust att borra om hålbilden i fästet. Det blir bara asymetriskt och fult. Det enda rätta var att kapa bort fästet från karossen och svetsa tillbaka på en lägre position.

Det blir ett fult sår i torpeden av demonteringen så jag behöver snygga till detta först.

Jag svetsar igen såret med kopparplåt som mothåll (-Tack Viktor!) följt av slipning och finjustering med kulhammare.



Sedan åker fästet in i blästerskåpet för en omgång följt av en strykning med svetsprimer. Man kommer inte åt så bra bakom när det väl är fastsvetsat.




Inpassning sker genom att montera huvlåsmekanismen på fästet i rätt höjd och sedan punkta fast fästet i rätt position mot torpeden.






När jag är nöjd och har testat huvlåsets funktion så är det bara att svetsa klart och slipa.











Jag hinner också börja lite med plåten framför vindrutan. Den till viss del förberedda kanten mot huven måste kapas till och justeras. Jag hinner iallafall påbörja ínnan kvällen tar slut.





Efter finkapning med elektriska plåtsaxen kan jag börja finjustera formen.

Fortsättning följer...


tisdag 27 augusti 2013

Årsta Segelsällskap AHK Måndagsträff

Det blir inte mycket svetsat när man hela tiden åker på bilträffar med P1800an....

Jonas Amazon skymtar i bakgrunden

Fantastisk sensommarkväll. Hit borde man ju åka oftare.

Torbjörn var med också med sin Colorado importerade 242 Turbo, men det är så dålig lack på den så den fastnar inte på foto...


fredag 23 augusti 2013

Nifsta gård, Gottröra - Torsdagsträff

Igår hade jag ärende till Bengt Blad på eftermiddagen och jag hade ingen lust att fastna i Stockholms rusningstrafik på hemvägen. Lösningen blev ett spontanbesök på torsdagens kvällsträff på Nifsta gård.

När jag svänger in med min röda -61 så står det en likadan och bara väntar på mig. Det är Ingemar Ejdersunds  P1800 -61 med chassienummer 3155. En import från Kalifornien i mycket fint patinerat och rostfritt skick. Systerbil med min. Bara 115 chassienummer emellan våra bilar, men olika inredningskoder.

Ingemar berättar att han har en hemsida med fler bilder:
http://ejdersund.se/ingemar/bilar/nuvbil.htm



Även Peter Holm svänger in med sin mycket fina 1800E -70.


Det rullar in bilar hela kvällen och vädret är fantastiskt.







En Imperial med samma tanklucka som P958-X3 dyker också upp!

Kul "stöld" av plåtslagarna på Frua/Ghia

Modifiering av Hella ljuspottor

Jag har fixat ett par Opel ljuspottor från Hella. Efter två års letande är det så nära jag kommer de ursprungliga. Dom har i princip rätt djup och rundning, men behöver utvidgas runt 15mm och få en ny yttre kant.

Dom har fått ett Strip-All dopp för att bli plåtrena. jag tror dom är NOS, men dom har legat länge och har lite ytrost.

Nu är planen att kapa loss befintlig fästkant. Bearbeta dom med "näbb-sträck-verktyget" i Eckolden tills rätt diameter erhålls och sedan passa in mot nya ytterringen. De små upphöjningarna får jag krympa i bakre delen och rikta mot mothåll

Köpa 190SL pottor för dyra pengar som kräver ytterligare bearbetning känns som ett sämre alternativ.


Injustering av motorhuv

Jag var en sväng till Bengt Blad igår eftermiddag. Dels behövde jag diskutera hur jag ska få till korrekta ljuspottor och om det går att bearbeta mina Hella-pottor som jag tror härstammar från Opel Kapitän och dels behövde jag få bolla lite idéer om hur jag ska passa in framdelen på karossen och vad jag bäst utgår ifrån.

Innan jag åkte upp kunde jag mäta mig fram till att höger fäste för huvlås sitter ca 4mm för högt på torpedväggen. Dessutom spänner plattan lite mot torpeden och kräver en mindre avslipning. Jag kan borra om hålbilden i fästet för en enkel sänkning, men det blir inte snyggt. Så nu kommer jag att lossa själva fästplattan med de svetsade muttrarna och sänka motsvarande. Då kommer huvlåsets fäste vara lika symmetriskt snyggt som innan.

På bilden till höger kan man se att staget ligger 1mm ifrån fästet för huvens stödkudde. Det ska ned 4mm.

För att komma fram till rätt höjd var jag också tvungen att kapa lite i framskärmarnas bakre hörn för huvöppningen. Frua-huven är "spetsigare" i radien. Jag fick helt enkelt inte ned huven tillräckligt för att framskärmarna tog i.

Nu är planen att få huven rätt i höjd i bakkant och i låst läge. Sedan får jag testa med nya plåten mellan vindruta och huv. Den måste styra resten. Om springan mot huvens bakkant är rätt är det bra. Om inte - så får jag justera eller shimsa huvlåset.




Vid en första test av huvpassning mot nya plåten framför vindruta ser det okey ut.



Framskärmarna kapar jag loss från fronten eftersom den tidigare plåtslagaren tänkt använda en produktionshuv från en P1800 på X3. Originalhuven från Frua har en lite annan form och passar rätt illa i öppningen.

Så arbetsgången blir nu:


  1. Montering och färdigställande av plåten framför vindrutan
  2. Ihopmontering av motorhuvens tre delar - ram, stödplåtsram och ytterskinn
  3. Inpassning av huv på kaross
  4. Montering av frontparti
  5. Montering och modifiering av framskärmar
Verkar ganska lätt, men det kommer att ta rätt många timmar i anspråk.









tisdag 20 augusti 2013

Flippfront

Jag litar inte riktigt på att motorhuvens stomme är helt rätt i form och höjd. Jag måste jämföra med provmonterad front. Då blir plötsligt karossens ställning ett problem. Den måste bort, samtidigt som karossen måste sänkas mot golvet lite så jag får en vettig arbetshöjd vid inpassningen. Motorkranen åker fram igen! Först ett lätt lyft så den inte belastar ställningen, bort med stativet och sedan skruva bort gaffeldelen.



Med karossen på lagom höjd så kan jag ta fram fronten.

Klart X3 ska få flippfront!!









Nja, så kul ska vi kanske inte ha. Det blir strikt Frua specifikation. Frontpartiet består av ny P1800 plåt som är kortad vid dörrarna. Det är en hel del modifiering som krävs för att få det helt likt Frua-utförandet.

Bland annat ska hjulhuskanten få droppformad avslutning. Pressningen vid sidan om strålkastarna ska sluta tidigare och slätas ut lite. Avslutningen mot bottensvällare ska göras om. Öppningen för motorhuven måste ändras i bakre hörnen. Hål för störfångarjärn ska läggas igen. Det är en hel del småjusteringar.

Fronten fixeras med ett par svetstänger och jag kan återigen börja passa in huvens ram.

Hm...formen på huvramen i ytterkant följer öppningen fint, men den känns spontant för hög längs sidorna. Bakre och främre del verkar passa fint. Möjligen hänger skärmarna ned lite längs sidorna eftersom det inte finns några stödplåtar monterade.

Jag tror jag måste fixera frontpartiet mer ordentligt innan jag förtsätter jämförelsen.

Men det känns riktigt kul att få på fronten...känslan av färdig kaross förstärks avsevärt.









fredag 16 augusti 2013

Telefonmöte med konstruktören själv

Häromdan hade jag ett spännade samtal med Åke Björksund som inte bara var engagerad i framtagandet av prototyperna och P1800. Han var ju dessutom den första privata ägaren av min bil, P958-X3.

Vi pratade bland annat om växellänkage och växellådslock. En bra bit in i vårt samtal kommer Åke plötsligt ihåg ursprunget till växelspaksknoppen på X2 och X3. Man tog knoppen från Volvo PV60..möjligen samma som PV830-serien (droskan). Efteråt var jag tvungen att titta på gamla bilder och efter en googling och lite jämförelser så kan jag bara konstatera att det stämmer 100%.

Nån som har en PV60 rattväxelknopp till övers eller tips i nån riktning..?    Självklart utgår hittelön!!


Sen nämnde Åke att Mercedes 190SL var förebilden för växellänkaget. Det var viktigt med en kort spak och ett sportigt utförande i den nya Volvon.

Efter att avslutat samtalet med Åke sprang jag direkt ned i garaget på jobbet och kollade in en kollegas 190SL. Som tur är parkerar han den alltid utan tak.

Likheterna finns där också, men det är inte samma kulled och länkage.  230SL som jag fixat spak ifrån är identisk sånär som på fyrkantig fästplatta.

torsdag 15 augusti 2013

Första inpassningen av motorhuv i kaross

Nu har jag börjat mer på allvar med den främre delen av karossen. Igår kväll började jag förbereda för att göra nya stödplåtar för framskärmarnas infästning. De som löper längs motorrummets sidor och utgör stöd för framskärmarnas infästning. Eftersom jag inte kan testa med front och skärmar på plats på grund av kaross-ställningen gör jag stödplåtarna lite för breda och slipar ned dom till rätt mått senare. Vad är då rätt mått? En provmontering av motorhuvens nya ram ger tillräcklig vägledning.

Först justerade jag in huvlåsmekanismen och skruvade fast densamma i karossen. Jag fick slipa av svetsarna på friskluftintagets undersida för att stången skulle löpa fritt. Djävulsslipen kom fram igen.....dvs min 125mm vinkelslip utan skyddskåpa med 180mm skiva monterad. Ibland behövs räckvidd och då får man improvisera.


När väl huvlåsmekanismen satt på plats kunde jag lätt passa in den nytillverkade ramen för motorhuven med bakre låsbyglar monterade.




Balken framför kylaren där gångjärnen skruvas monterades också. (den är demonterbar på Frua-bilarna som på en Amazon) och sedan kunde jag provmontera de renoverade gångjärnen.




Den nytillverkade plåten mellan vindruta och huv provades in, mest av nyfikenhet.








Längden på huvens ram verkar spöklikt rätt. Det är 1-2 mm differens mellan gångjärnens fästplattor och huvramen. Möjligen försvinner den differensen eftersom gångjärnens fästplattor ska fällas in i ramen, dvs då sänks ramen och de linjerar kanske. Det visar sig.






Nu går det att testa öppning av huv och låsningen baktill.

Alltid lika kul när renoverade komponenter börjar samverka till en helhet.

Jag måste erkänna att jag blev lite upphetsad av att det lirade ihop så bra. Jag vågade inte tro det innan.







Jag drar en tejp mellan torped och balken framför kylaren som referensmått för framskärmarnas stödplåtar. Det är inte bara att smacka dit en rak plåt. Det är viktigt att de nya plåtarna följer skärmarnas och huvens kurvatur.

onsdag 14 augusti 2013

Växellådstunneln äntligen klar

Igår fortsatte jag med att justera hålet och dess inspektionslock till 100% Frua utseende. Jag kopierar all mått från P958-X2 på Volvo Museum.

Kvällen började med att helsvetsa täckplåten för den tidigare felaktiga öppningen.




Efter lite riktning och finslipning var det dags att mäta in var locket ska placeras.







Måttband och penna tillsammans med pappersmallen och tidigare mätningar jag gjorde på X2 gav mig en bra uppfattning om placering. Bara att kapa ur och fila till kanterna snyggt.

Det blir ca 7-8 mm kant för locket som senare vid montering ska kittas. Därav dubbla streck.





Nu till själva locket. Först kapar jag ut en lämplig bit med den elektriska plåtsaxen. Den bör kunna valsas snyggt mot svetsgastuben, men det ska vara en snygg "bula" på 75mm i diameter med 8mm höjd. Hur får jag till den?

Som vanligt letar man runt i garaget efter nån rörstump eller liknande som mothåll och plötsligt landar blicken på karossens snurr-ställning....fram med skjutmåttet!   -YES, exakt rätt mått på röret!

Jag markerar bulans placering med spritpenna och sedan punktar jag fast locket mot rörets ände.






Sedan är det plätt-lätt att knacka in bulan till rätt djup med en större kulhammare.


När rätt djup erhållits slipar jag bort svetspunkterna, lossar locket och finjusterar bulans yta mot ett runt mothåll.



Jag använder sedan en gastub som mothåll för att valsa locket kupigt och bockar ned fliken i baktill som utgör bakre fäste. På grund av bulan blir kanten vågig efter riktningen och jag får justera den i krympverktyget.

Locket klart!

Sedan ska den fästas med en plåtskruv framtill. Inget mer än det utöver karosserikitt i kanten runt om.

Rakt under bulan hamnar växellänkens led mellan växellådslock och reglagestång mot växelspaken.







tisdag 13 augusti 2013

Växelspaken har anlänt

Jonas mejlade status på USA-lådan med delar häromdan. Den är införtullad och framme på slutdestinationen.

Växelspaken jag ska ha i X3 är alltså äntligen på svensk mark.

Nu återstår bara att hitta den.....

måndag 12 augusti 2013

Tight schema i helgen

Helgen bjöd på ett minst sagt hektiskt schema i hobbyns tecken!

Fredag 16.00 garagebesök hos Blogg-kollegan Richard i Katrineholm som kommit långt med karossrenoveringen av sin P1800 -61
Vi pratar plåtbearbetning förstås och tiden bara rinner iväg så där osannolikt snabbt när man har trevligt.







Nästa stopp blir ett par timmar senare i Stavsjö hos kompisen Stefan som precis sålt sin vita P1800 -61. Bara några justeringar innan leverans återstår. Jag missade att plåta bilen, men håll tillgodo med en bild på Stefans nybyggda garage!

Jag vet vad ni tänker nu, men - Nej, detta är inte boningshuset utan enbart garaget!



En våt dröm för en bilentusiast, med nockhöjd i ena delen, 2-pelarlyft helt integrerad i golvet, travers till övervåningens lager, väggar klädda i rostfritt, kontorsdel, tornrum till vänster i tredje plan för att planera framtida byggen över en fin whisky - MED SJÖUTSIKT!  Ja jävlar!












Sen bär det av mot Jönköping tillsammans med Micke i hans 1800S -65


Lördag morgon är det veteranmarknad i Jönköping. Vi  träffar på kompisen Ingolf från Finland som mellanlandat på marknaden liksom vi. Ingolf har parkerat sin grå 1800S -63 bredvid en riktigt kul och förmodligen ganska unik Volvo Amazon likvagn.

Killarna till höger är inte begravningsentreprenörerna utan Micke och Ingolf!

Några timmar senare anländer vi till ett regnigt Göteborg och VROM-träffen.

Sen fyndar vi Volvodelar på söndagens marknad vid Volvo Museum och umgås med alla Volvo-kompisar. Vädret är betydligt bättre på söndagen!

Detta är ett evenemang man gärna återkommer till.

När man kommer hem på söndagen somnar man nöjd med den gamla Volvo-loggan svagt lysande innanför ögonlocken.


Ombyggnad av växellådstunneln

Jag har beslutat mig för att justera locket till växellådstunneln mer likt X2. Locket och dess fastsättning som jag gjorde innan sommaren var inte helt Frua-mässigt. Det var lite för tekniskt fulländat.  Kort sagt - jag hade svårt att somna med den här vetskapen.

Vid senast besöket på muséet fick jag möjligheten att ta loss locket på X2 och då gjorde jag ju en mall och tog lite kompletterande mått. Locket på X2 är väldigt simpelt utfört och monteras med en nedvikt flik i bakkanten och en plåtskruv i framkanten.

Nu har jag börjat med det plåtarbetet.

Det första jag gjorde var att skära ur den tidigare ramen, sedan snygga till kanten lite med slipmaskinen.

Sen klippte jag en plåt med överlapps dimension för att lägga igen hålet. Jag valsade till den över en gastub. 

Jag tryckte jag fast den underifrån och punktade med svetsen.

Sen slipade jag av topparna på svetsarna och sågade längs kanten med sticksågen, bort med överlappsremsan på baksidan för att sedan kunna finrikta kant i kant och svetsa ihop.

Nästa tillfälle får jag svetsa klart, men nu är iallafall hålet igenlagt eftersom den nya luckan ska vara mindre än den tidigare.



fredag 9 augusti 2013

Underhåll av lånebilen - fortsättning

Jag ägnade ett par timmar till åt P958-X1 i veckan.


Då vi skulle lufta bromsarna efter byte av ok och övriga delar så ville inte pedalen ge tryck på första trampningen trots luftat system, den gav istället returstråle upp i koppen. Typiskt läckande huvudcylinder.














Nu har jag honat upp och bytt tätningar i huvudbromscylindern.

Det var ingen rost i loppet, men visst slitage. Förhoppningsvis är bromsarna klara nu. Endast luftning återstår.










Det gick inte heller att starta bilen enkelt när jag lånade den, Tändlåsets kolvtapp "bottnade" inte riktigt när man vred nyckeln. Det satt ett senare utförande av låscylinder monterat. Ni vet den med rundad kromkant och plastklädd nyckel.  Nu har jag bytt ut den mot en ASSA kolv med lös kromring av tidigt utförande och då funkar det fint efter som inte kromringen spänner mot.




Spolningen fungerade inte heller. Men då det sitter en sen 60-tals spolarmotor monterad med aluminiumkåpa så kan man montera isär den.

Med ett visst mått av 5-56, tryckluft och lite motion så blev det gott liv i den.





Den lilla säkringsdosan om inte ville hålla kvar säkringen klarade sig också med lite kärlek. Det är en sån där vanlig P1800 Lucas dosa. Problemet som uppstår är att de små metallklamrarna hakar i när man trycker dit locket och blir slappa. Mitt trick är att fila upp spåren i locket lite extra så kan inte detta hända så lätt.

Nu återstår bara två kardanupphängningsgummin modell tidig Amazon B16.

Som ni ser är det en mix av Volvodelar i bilen från 1957-1967, men man får beakta att den varit utsatt för mycket tester av Volvo med utbytta delar som följd, samt renoveringen 1964 och visst underhåll därefter.

Dom kanske jag ramlar över på VROM på söndag! Jag håller tummarna för det.

Det lilla fästet

Semestern störde produktionstakten i garaget, men nu är det full fart igen.

Det lilla fästet till huvstaget är nu klart att svetsas fast på ramen. Men jag väntar med fastsättningen tills huven är helt klar och finriktad. Den lilla rackaren sitter nog mest i vägen under riktningen.

onsdag 7 augusti 2013

Underhåll av lånebilen

Som ni vet har jag ju långtidslånat P958-X1 och nu var det dags för besiktning i veckan. Jag tog en sväng i måndags kväll och kände att bromsarna kärvade. Det blev dessvärre inte bättre av min provtur och det var främst frambromsarna som utgjorde ett problem. Läget var oförändrat när jag kom hem till garageuppfarten. Dessutom tar pedalen hela tiden för långt ned första trycket.

X1 har "vanliga" P1800 bromsar av det utförande som kom 1963-64. Jag gissar att Arne Hultberg som renoverade bilen 1964 använde det senaste han kunde få tag på från Volvo. Det gör ju mitt underhållsarbete lättare då delar finns tillgängliga.

Först var ambitionsnivån att bara demontera, putsa av , tvätta och smörja upp....men det visade sig inte räcka alls. Kolvarna i oken har gravrost.
Jag har tidigare gjort en adapter så jag kan demontera bromskolvar med tryckluft. Det brukar fungera klockrent, men på höger sida är det lögn i helvete att få ut dom små kolvarna. Trots över 8kg tryck från kompressorn, rostlösare och mekanisk hjälp.

Det fick bli nya utbytes bromsok från CVI, samt främre rör och slangar. Bromsslangarna var så torra och hårda att min klämtång som är avsedd att stoppa utflöde av vätska inte rår på dom längre. Dom var lite som salta pinnar i konsistensen....

Bak räckte det med demontering av cylindrar, tvätt i T-sprit, insmörjning med rött Girlingfett och gymnastik. Jag bytte även bromsrör vänster bak.

När jag ändå krälade runt bilen så blev den rundsmord med fettpressen, till och med främre hjullager fick smörj och justering - det glappade! Fångband höger bak bytte jag också.

När bromsarna luftades betedde sig H-cylindern konstigt, så den måste fixas också

Mer på att-göra-listan är;

  • Ny liten säkringsdosa som håller kvar säkringen ordentligt
  • Fixa glapp i tändningslås
  • Fixa vindrutespolning som lagt av
  • Nya kardanupphängningsgummin



Snart är den definitivt körklar.