Translate

tisdag 24 september 2013

Lite punktsvetsning piggar upp

Plåten framför vindrutan är ju redo för svetsning av kanal.  Jag har sedan tidigare kommit över en gammal engelsk punktsvets. Men jag har inte vågat testa den...eller rättare sagt jag har inte vågat sätta in den minst 40-åriga kabeln i väggurtaget.

Eftersom jag fortsätter att fega ur så tog jag med plåtarna till Bengt i Uppsala.  Först lite svetsprimer på ytorna som ska fogas.










Sedan kör Bengt igång med punktsvetsen. Han kör i två omgångar för att den ska svalna lite emellan.

Notera det smidiga hemgjorda stativet.

Det går väldigt smidigt och jag blir mer taggad att våga testa min gamla punktsvets hemma.






Färdiga resultatet! Lite finriktning av kanten kvarstår.


måndag 23 september 2013

Höstväder = högre fart i garaget

Helgen bjöd på stor aktivitet i garaget. Jag har känt ett tag att det blivit för mycket tvekan och duttande med plåtpartier och inpassning. Behovet av att skapa något och liksom komma i mål med färdiga bitar var stort.




Lördagsförberedelser var plåtpottorna jag skall använda till strålkastarna. I X3 ska det vara en 198mm bred fastsvetsad ljuspotta i karossen. Den har samma princip som MB 190SL och Porsche 356. Ljusöppningen  är 180mm. Strålkastarkomponenter är fabrikat Hella. Jag har detaljstuderat X2 så jag vet alla mått och utseendet. Men trots att jag letat ordentligt så hittar jag inga pottor med exakt rätt mått. Men någonstans måste man ju sätta ned foten. Jag har ett fixat ett par NOS Opel pottor av samma Hella fabrikat, men med 15mm mindre öppning och annan kant och tre utbuktande pressningar som måste bort. Men djupet och rundningen är exakt rätt. Dessa får utgöra basen och ska nu bli kopior av X2s pottor. Jag börjar med att kapa bort kanten.

För att ha någon slags referens och mall som påvisar 198mm så kapar jag ut ett hål i en 1,5mm plåt.

Då ser man tydligt hur mycket jag måste sträcka ut.








När jag ändå hade fart på den lilla kapen så kapade jag isär framskärmar från front.
Nu har han blivit galen, tänker ni kanske. Detta är ju ett steg tillbaka...!
Nja, kanske..
Men det är min övertygelse att det blir en mer exakt inpassning mot motorhuv om de är lösa och jag får göra det på mitt sätt. Det stämde inget vidare mot motorhuven innan.
Dessutom måste jag krympa plåten lite där sidopressningen slutar mot strålkastaren. På Frua-vagnarna slutar pressningen tidigare och övergår i en slät rundning. För att kunna krympa framdelen av skärmarna måste jag ha dem lösa. Fanns ingen återvändo!





Full fart mot Bengt på söndagens morgon!

Det är alltid svårt att planera vad man ska hinna med under en dag. Men jag börjar att ge mig på sträckningen av pottorna. Jag använder näbb-sträck verktyget i Eckold Kraftformern. Det är premiär för mig att använda detta, så först lite instruktioner och en provkörning på annan plåtbit. Ungefär som en anka som tuggar på plåten...man vill INTE bli biten.

Kvack !!





När jag har känsla för hur den bearbetar så kör jag första pottan. Den sträcker mest i ytterkanten så den får lite strutig form. Blir lite som en militärhjälm.

Bengt och jag marscherar runt i verkstaden iförda tyska krigshjälmar och...Tyska? - Ja, Hella är tyskt!

Nä, nu spårar det ur lite... Inga bilder på det!



Sen måste den ju finriktas med mothåll och Bengt och jag inser att ett nytt verktyg måste konstrueras.

En balk, en bit plattstål och ett skruvat mothåll blir raskt ett användbart verktyg när jag ska rikta pottorna.











 Lite mer sträckning behövs.


















Nu är diametern den rätta på ena pottan.









Sen blir det finjustering i det "nya" mothållet













För att massera ut strutformen och sträcka pottan längre in får jag bearbeta med kupigare hammare mot sandsäck. Det här var det mest tidsödande momentet. Sträckningen går långsamt och det är först när jag finriktat mot mothållet jag kan bedöma resultatet.

Det blir ett par omgångar per potta.





Efter finriktning är det dags att krympa bort det sista av de gamla "Opel-pressningarna"

Bengt värmer med gasen och jag klämmer till med ett hammarslag. Efter en 4-5 upprepningar kan jag finrikta mot mothållet och pottorna är färdiga.

Puh..dessa tog nog 3 timmar i anspråk totalt. Men nu är dom i exakt rätt mått.











Sen var det dags att krympa den främre delen av framskärmarna.

Det här var ett 5-minutersjobb. Fantastisk maskin!

Senare så får jag med hjälp av hammare och mothåll justera till en snygg avslutning av pressningen.
















måndag 16 september 2013

Linjering mot motorhuv

Senaste passet i garaget så handlade det om att dels bestämma höjd för den nytillverkade plåten framför vindrutan och dels linjera den mer exakt mot motorhuven. Vid första provmontering så hamnar den lite högt över luftintaget och kräver justering nedåt. Det syns tydligt på bilden till höger.








Även vid värmepaketets kåpa ser man att det var för högt. Plåten skall ligga an och senare skruvas falsen mot kåpan.
Resultatet blev lite finkapning i kufttrumman på karossen så att plåten kunde sänkas 10mm.






Sen var jag tvungen att finjustera kurvaturen mot motorhuv så att den linjerar bra. Jag började med att kila bort till X1 och passa in plåten mot motorhuven på X1 och det stämde riktigt bra. Sedan vidtog samma typ av inpassning mot X3 huven. Jag kom på hur jag kunde jämföra ytorna på ett bra sätt. Två överblivna profiler och fyra svetstänger gjorde jobbet. Sen kunde jag jämföra kurvaturen mellan plåtarna "i kloss" så att säga.

Jag markerade med spritpenna och växlade mellan krympverktyget och att spänna fast igen. Det var inga stora ojämnheter att tala om. Blev riktigt bra!










Men varför har han bomullshandskar på sig?

- Jo, jag köpte ett paket när jag och Micke höll på med den där Saab Sonetten förra året. Man vill ju inte få allergiska reaktioner...

Nää, jag skojar bara.

Faktum är att detta är ett väldigt bra trick Bengt Blad lärt mig. När man ska känna efter ojämnheter så är det mycket lättare att bedöma läget med dessa handskar på. Man kopplar nämligen bort ett par intryck som friktion och temperatur och känner skillnaderna mycket tydligare. Testa själva! Finns på apoteket.

Fast jag vidhåller det där med Saab allergi...Man måste vara lite försiktig.

onsdag 11 september 2013

Inpassningar och justeringar

Igår färdigställde jag plåtkanalen mellan motorhuv och plåten framför vindrutan. Det blev som vanligt 10 gånger fler justeringar än man först trodde skulle behövas. Dels fick jag knacka ut uppviket ett par gånger för att kunna krympa lite extra och sedan vika tillbaka.











Sen vill jag ha en snygg rak kant. Då fick jag fila kanten för hand innan jag blev nöjd. Men nu får den duga. Bara att svetsa fast.











Sedan gav jag mig på plåten framför vindrutan.
Även den kanten behövde filas helt rak. Sedan markerade jag var urtag måste göras för de små rören som håller vindrutans kromlist på plats.












Efter urkapning klämmer jag fast plåten på rätt position och det ser riktigt skapligt ut. Jag lägger dit övre kåpan för värmepaket och klämmer fast kanalprofilen och testar passformen. Mot vindruta, luftintag och värmepaketets kåpa passar det förträffligt, men de små konsolerna för huvens stödgummi ser ut att hamna lite för långt bak...hm








Det linjerar bra framifrån och höjden är rätt jämfört med mätningar av både X1 och X2.









Men som sagt...när jag testar med huvlåset ser det ut som plåten framför vindrutan är för "lång" och eliminerar springan mot huv. Det skumma är att när jag jämför med den ursprungliga plåten framför vindrutan är den nyproducerade identisk i längd.



Jag kan ju inte verifiera detta , men jag tror att det kan bero på att när golv och torped byttes ut av tidigare plåtslagare så blev det en diff på 10mm?






Vad gör man nu? Tja, flytta torpedvägg känns lite brutalt. Om jag accepterar felet och struntar i nuvarande position för huvlåset och småkonsoler för huvgummi så hamnar faktiskt huven rätt i längsled vid gångjärn när jag samtidigt har en bra springa mot plåten framför vindrutan.












Då blir följden av beslutet att jag får lytta fram konsolerna för huvgummi och huvlås 10mm. Jag ska provmontera front och framskärmar för att se var jag hamnar med den tänkta justeringen.

Ringer förmodligen Bengt för att resonera om väg framåt, men jag har på känn att han skulle resonera likadant som jag och låta den nya plåten framför vindrutan styra huvens placering.

Jag måste svetsa ihop huven också....den väger för mycket med 25 svetstänger.....

Vem har sagt att det måste vara lätt!!!








onsdag 4 september 2013

Falsen mot motorhuv riktas och förbereds

Plåtjobben måste ta fart nu känner jag. Det har varit en massa P1800 körning, båtturer med sol & bad och annat skoj, men det är dags att krypa in i garaget och värma sig i svetsens sken när kvällsluften känns kylig!

- hm.. kändes nästan lite poetiskt...

Nåja. Igår kväll fortsatte jag att rikta och forma plåten som ska utgöra rännan mellan motorhuv och plåten framför vindrutan.

I vanlig ordning letade man runt i garaget efter något som kunde utgöra mothåll och var 24mm och lagom långt. Det blev till slut kombinationen fyrkantsbricka och regelstump som klämdes fast i skruvstycket.

Efter att U-profilen erhållits med rätt bredd efter handriktning så var det en oformlig vriden plåtbit som verkligen inte såg ut att passa.

Men efter ett par vändor i krympverktyget börjar det likna något.

Det är en bit kvar innan den kan svetsas fast, men den är i närheten av bra iallafall

Min gamla 1800S -63 på besök


Göteborg i samband med VROM 2003 när jag ägde den
Igår kväll kom Janne förbi och visade upp min gamla 1800S-63. Efter en sväng i södra Sverige är den tillbaka i min hemkommun. Det är min första bil som jag köpte i April 1981 och helrenoverade. Jag hade den körklar sommaren 1987 och körde den till 2008 ca 7-8000 sommarmil.








I Jannes ägo har den fått en rejäl rekonditionering. Bland annat har lister kromats om, motorrum detaljerat, förbättrad ljudisolering mm. Den är riktigt fin. Känns kul att den fått ett gott hem och en entusiastisk ägare.
Det var ju mörkt igår kväll....