Translate

onsdag 29 oktober 2014

Oljepump B16

Äntligen har jag hittat en NOS Oljepump till X3!
Det finns ett antal artikelnummer på dom och jag hade i princip sökt på alla utom 419063. Jag har till och med sökt på Volvo Penta nummer utan framgång. 
Men nu är jag i mål med i stort sett alla motordetaljer för att kunna påbörja motorrenoveringen. 


tisdag 21 oktober 2014

Motorblocket klart för maskinbearbetning

Uppe ur badet, spolat och torkat.  Jäklar vad fint det blev!

Nu är det bara att borra till överdimension, plana ytan mot toppen och byta kamaxellager.

..och måla förstås

måndag 20 oktober 2014

Högerdörrens detaljer

Vid demontering av högra dörrens hissmekanism och låsdetaljer så framkom ju naturligtvis lite nya reparationsbehov.  Det jag visste sedan tidigare och låtit nytillverka är de små dreven till fönsterhissarna.

Men nu visade det sig att även det större kugghjulet som även snurrar vajern saknar en av tänderna. Det verkar vara gjutet i aluminium.








Möjligen går det att laga..

Naturligtvis kommer det från någon annan bil. Frågan är vilken?








Är det någon av er som känner igen det?










Den övre förstyvningsprofilen på höger dörr som ska sitta omedelbart innanför sidorutan blev minst sagt fragmentarisk efter en dag i Strip-all.


Jag tror nog att den nedre delen av profilen får ersättas av en tillbockad ersättningsprofil. ...men vem hade på fullt allvar trott att svetsjobben var klara på X3 - inte jag iallafall  :-)


Lite småfransigt!

fredag 17 oktober 2014

Doppandet fortsätter..

Nu börjar ni nog tröttna på mitt doppande..

Oljetråg, Fiat handbroms, pitmanarm, lock och skiftgaffel till X3 avrostade. Resten är "badkompisar"

I helgen ska jag demontera dörrlås, skenor för dörrens rutor och hela hissmekanismen samt övriga stag inne i dörrarna. Sedan ner med dom i badet.

Motorblocket ska doppas också.

torsdag 16 oktober 2014

Andra doppet

Det är otroligt bra att delar liksom renoverar sig själva medan man sitter på jobbet!  Väl hemma på kvällen spolar man av och torkar.

Fälg, grenrör och en av fläktvingarna ska vara till X3, resten är diverse grejer som är med som "badkompisar"

onsdag 15 oktober 2014

Becker Mexico fixad

Korrekt radio inköpt till vettigt pris. Jag råkade ställa rätt fråga vid rätt tillfälle på Uppsalamarknaden.

Det resulterade i en mycket fin Becker Mexico av rätt utförande. Den här modellen är daterad 1956-1961 och stämmer väl med tidpunkten.

Det som behövs nu är en frontpanel och skala som är lite annorlunda än den som sitter på, men det borde gå att fixa.

Jag har sökt runt på nätet och det fanns några olika varianter på front och skala.

Vi pratade el-antenn också och jag är nu ganska säker på att det ska vara en Hirschman el-antenn på X3.

...känns kul att kunna köpa nåt för en gångs skull. Det är ju bara tillverkning av komponenter annars så här långt  :-)

Första doppet

Avspolning av avlutade 57-fälgar....(tre "av" i samma mening..kan man skriva så..hm?)

..nåja. Färgen är borta iallafall och det var huvudsaken.

Steg 2 är att doppa fälgarna i nästa bad som innehåller Strip-All.













Parallellt med detta hade jag andra grejer i Strip-All.


Rent och fint! Klart för lackering. Av delarna på bilden är det bara stänkplåtarna vid växellådan och styrstången som är till X3, resten är div P1800 delar. Bland annat till Mickes 1800E -71.







Så här ser själva Strip-All badet ut:

måndag 13 oktober 2014

Isär med styrsnäckan

Skönt med SVO verktyg. Pitmanarmen brukar sitta som berget på utgående axeln. Det här var inget undantag. Men med rätt grejer går det kvickt och utan skador.

Resten av demonteringen är ren nedförsbacke med 13mm hylsa.

Ibland har man ju varit med om rena skräcksnäckor som
genomlidit sitt arbetsliv som torr stenkross med smak för gravrost. Men denna snäcka ser riktigt fin ut.





Den vällagrade hypoidoljans karakteristiska bouquet slår emot mig och jag kan efter en stunds avtorkning konstatera att den är i glimrande skick.

Monterad 8/57 enligt ID-plåten....luktar originalsnäcka lång väg!

Den ser ut att ha varit svartlackerad från början. Kan nån Amazon-57 expert bekräfta?

Då var några fler komponenter klara för badet också





söndag 12 oktober 2014

Fiat

Idag har jag kört igång Spa-anläggningen. Känns skönt nu när hösten kommer. Lutbadet har fått värmen påslagen och jag har dessutom blandat till ett nytt 100 liters Strip-all bad!

Välkomna.  Medtag badkläder..  hehe












För att kunna köra delar i färgborttagning och avrostning så blir det en hel del demontering och när jag skruvade isär handbromsspaken upptäckte jag det. En av delarna är märkt med Fiat.





Kul !

..undrar vilken modell av Fiat den är originalmonterad i?












fredag 10 oktober 2014

Armstödet växer fram

Kanterna blev justerade och invikta igår.






















Efter lite ytterligare justering av plåten med hammare och mothåll ser den ut att stämma riktigt bra mot mina mallar.















Sedan "punktar" jag ihop den mot överdelen med hjälp av tejp. Bara för att få en möjlighet att jämföra med höger sida.












När alla mått verkar stämma så finkapar jag baksidans kanter så att dom kan svetsas kant i kant senare.






Det blir riktigt bra, tycker jag. Sen kan man ju alltid fundera på om det är värt att lägga ned så här mycket jobb på en stomme till ett armstöd....







Nästa steg blir att mäta in falsen för luckan på både främre och bakre del. Eftersom jag inte har någon sick-maskin så blir det nog en handknackad fals.

torsdag 9 oktober 2014

Snäpplås till förvaringsfack i armstöd

En sån här liten 42-43mm lång rackare sitter som snäpplås i armstödet för den lilla luckan. På luckan ska en motsvarande liten knopp sitta som låser mellan klackarna.

Tittar man noga ser man att de står Ideal med skrivstil mellan klackarna.

Nu visade det sig att den är vanligt förekommande i båtinredningssammanhang (..oj vilket långt ord) i mässing

...men ingen verkar ha kromade??

Har någon av er sett kromade lås?


Framgångsrik kväll i garaget

Kvällen inleddes med lite letande i skrotlådan efter vinkelplåtar som jag kan använda till kanter på plywoodmallen. Tanken är att jag ska kunna knipa fast aluminiumplåten mot mallen när jag riktar.





Första fyndet är en längre böjd historia. Den passar rakt av på undersidan. Direkt från skrotlådan....Spöklikt bra!!!











Några fler bitar senare har jag skruvat fast kanter där jag tycker det behövs.













Sen börjar plåtbearbetningen mot mallen på allvar. Det tar ca 40 minuter att få plåten bra mot mallen. En sväng med krympning i Eckolden av nedre hörnet krävs också. Man upptäcker liksom var det är överskottsmaterial när man riktar ned plåten mot mallen.

Men det går riktigt bra att forma mot mallen och möjligheten att hålla fast plåten mot mallen med svetstänger är framgångsrikt.

Nu när formen är bra lägger jag på pappersmallen för att kunna finklippa plåten i kanterna och förbereda var kanten ska bockas. Det blir en papersmall med material för kant och en utan. Kvarstår att bocka in kanter.





Det enda missödet under kvällen uppstår när jag ska kontrollera övre kanten mot den tidigare tillverkade överdelen.

Jag letar 5 minuter efter överdelen och hinner jobba upp rejäl irritation......den finns ingenstans!!! Efter en stunds krypande ser jag den BAKOM ELEMENTET.

..nåja, jag är nöjd när jag släcker för dagen!

onsdag 8 oktober 2014

Buck is done

Då har jag till slut fått ihop en så kallad "buck". Bildgoogla för all del ordet wooden buck så kommer ni att hitta fantastiska gamla bilder både på 356or och Alfa mm.

Jag körde med lite finare inredningsplywood till min mall. Försänkta skruvskallar och annat lullull! Jag tror att det här kan bli bra.

När jag skulle somna igår kom jag också på att jag bör ha någon slags kant på sidorna. För då kan jag spänna fast plåten med svetstång mot mallen.















Som ni ser så är plåten på god väg mot rätt form, men det är lite bearbetning och klippning kvar att göra.









måndag 6 oktober 2014

Snickeri

Äntligen lite garagetid!

Helst vill jag börja med montering av bakluckans lås och handtag, men det är bara att bita ihop och göra klart det jag sist höll på med - nämligen armstödet till vänster sida. Jag måste behålla fokus.



För att slutgiltigt kunna forma aluminiumplåten så måste jag ha någon form av stödmodell - buck på engelska. Materialet blir plywood. Jag mäter och gör pappmallar som jag sedan för över på plywood. Sen fogar jag ihop plywoodbitarna till en modell. Inte klart - men en bit på väg!

Nytillverkning av emblem

Besök hos Bengt på Svenska Medalj i helgen. Vi diskuterade vilka olika metoder som står till buds för att återskapa Frontemblem och Volvoemblemen på c-stolparna.

Tanken är att tillverka två par emblem till c-stolparna till X1 och X3 samt ett frontemblem till X3 med X1 som förlaga.

Frontemblemet måste gjutas i mässing och kompletteras med mässingsplåt i nedsänkta partierna och en infälld Volvo logga i plexi i centrum - inga konstigheter egentligen.

Volvoemblemen till c-stolparna innebar lite fler olika varianter på tillverkningssätt. Framförallt flaggdelen med de tre kronorna. Bengt ska ta sig en funderare och återkomma med förslag.

P958-X1 hemma igen

I lördags körde jag hem X1. Inga missöden kan rapporteras på 40 mils körning, men den har börjat läcka lite i grenrörspackningen.

Hur är den att köra jämfört med en vanlig P1800  undrar ni kanske?  -Hemsk, säger jag ;-)

Den har ingen överväxel, stolarnas stoppning är stenhård/obefintlig, jag får anpassa hastigheten lite efter vibrationsläget på de nydragna slutrören... 90-100km/h går bra. Sen blir man marinerad av de gamla fräna dofterna i en bil som stått still i minst 15år kompletterat med lite avgaser från läckan i grenrörspackningen.

Men det är samtidigt skitkul och man får tummen upp var 10e minut av medtrafikanter!











Väl framme parkerade jag lite lagom nonchalant bakom en ambulans av senaste modell!







Visst blir man lite akut sjuk när man ser en så cool ambulans. Jag var tvungen att torrköra lite och samtidigt konstatera att växelspaksknoppen är samma i X3.