Translate

söndag 31 maj 2015

SVIS i regn

Av den sämsta Majmånaden i mannaminne så väljer SVIS ut den sämsta dagen för träff!

Tack, Ingolf!
Jag åkte INTE P1800 dit, men det gjorde kompisen och bloggföljaren Ingolf från Finland.



...och inte nog med det!


Han tyckte att jag förtjänade ett sexpack finsk rusdryck av fin sort för mitt slit med X3.



Som vanligt blev det ett par fynd av delar också. Av det mer udda slaget var NOS bakaxelstomme till ENV-axel av exakt samma utförande som X3...!

Undanstoppad högst upp i pallagret på SVIS dessutom.  Skitig och med några ytrostprickar här och där. Men iallafall...NOS för tusan.

Man kan säga att det kompenserade för vädret






Min gamla stomme är ju redan blästrad och målad, men det är säkert ett halvkilo stål som rostat bort. Den är allt annat än jämn i ytan.

Byta ut den mot en NOS har jag inget emot.



onsdag 27 maj 2015

Tvättat och sanerat

Det är riktigt trevligt att tvätta av efter tennspackling.

Metal Conditioner, gummihandske och slipduk följt av torkning med trasor

...men frågan är om jag filade för mycket i vänster överkant av bakljusinfästningen?

tisdag 26 maj 2015

Filandet fortsätter

Det är ett jäkla filande just nu. Filmjölk till frukost, fila tenn på Lennarts 1800ES i lördags och sen hem och fila på X3.

Men nu är karossens bakdel tennpacklad, filad och finriktad. Dags att tvätta av ytrost i periferin av tennspacklingarna med Metal Conditioner.








Jag gjorde också ett försök att tenna tankluckan som är av zinkgjutgods.  Det gick inte alls...
Den högra kanten ska svänga upp 1-3mm mot fenan nämligen.

Luckan är ju från Imperial -57. På X1 och X2 är luckan i plåt och lite svängd, men med exakt samma mått i övrigt som min. Jag börjar tro att Frua först hamnat i detta läge, sedan när dom inser att den måste vara lite svängd har dom kopierat övre delen i plåt fast med svängd form.

Jag tror jag får göra likadant.

Man kan spackla...jag vet..och en plåtlucka innebär också att jag måste sänka infästningen 4-5mm.

Men va tusan...


torsdag 21 maj 2015

Tennofil


Är det korrekt benämning på en person som filar tennspacklingar?  Ingen aning..... :-)

Men resultatet blir inte så tokigt alls!




Man filar lite, riktar därefter upp vissa låga partier, filar lite till och så där håller det på en stund.

Man får utgå ifrån partier i utkanten av det tennade området och fila sig inåt mot mitten.

Rikta lite efterhand och sedan fortsätta.

Det blir riktigt bra faktiskt.

Dessutom måste jag ju träna nu eftersom det blir tennspackling av 1800ES på lördag. Eftersom man inte tennspacklar dagligen blir man lite ringrostig.

onsdag 20 maj 2015

Tennspackling av bakdel

Nu är det tennspacklat på bakre karossen.

Så här långt är det ganska lätt och lite av ett glidarjobb.




Det viktigaste är att hela tiden röra gasolmunstycket mellan kaross, tennstav och träspade för att erhålla lagom och jämt fördelad värme så tennet bara precis är som rumsvarmt smör.











Tennspacklandet kommer inte att gå till överdrift på X3, men jag är noga med att försegla ytor som är ihopsvetsade kant i kant med en seriös tennfog.




Främst för att det ska bli helt tätt vid skarvarna.

Nästa steg blir ett riktigt träningspass med pansarfilen. Det är den jobbigaste biten.

Jag har lagt på ungefär tre tennstavar och minst två av dom kommer att bli spån på golvet. Men så är det. Bara att gilla läget.

Lägger man på för lite är det alltid svårt att kompletteringstenna snyggt eftersom man ofta filar ned till plåt på vissa partier.

Ni kanske undrar varför jag tennat rakt in på bakstycket från bakljusen räknat? Har ni följt med på bloggen från början minns ni kanske att jag ändrade formen på bakstycket ganska tidigt och var tvungen att kapa snitt för att kunna justera formen. Det är dom snittens svetsfogar jag tennat.






Som sagt...lite filning på det här så!







måndag 18 maj 2015

Bakdel färdigjusterad

Nu är karossens bakdel helt klar för tennspackling. Det är mindre partier mellan bakljus och baklucka samt vänster nederkant på rännan vid luckan som ska få tenn. Övriga partier är finriktade med pansarfil, hammare och mothåll. Bakluckans kant ska naturligtvis tennspacklas också.

Världens minsta blästring

Jag håller på med småjusteringar av karossen. Ett av momenten är att snygga till fästen för blanklister. På bakskärmarna ska det vara små rör som listens fasta pinnbultar löper i. Lätt förhöjda för att vatten inte ska läcka in vid regn.

Det är lite ytrost på röret jag ska kapa stumpar av....har inte tålamod att vänta på ett dygn i Strip-All...måste blästra. Hm..detta är det minsta jag nånsin blästrat. Det går knappt att hålla i småstumparna med gummihandskarna.

Jag får liksom stoppa in rörbitarna i blästerpistolens munstycke och blåsa...hehe

Ja, jäklar vilket pill!

Men det går till slut och jag tappar heller inte bort någon rörbit.










Sedan mikrosvetsar jag fast dem och slipar och filar snyggt. Även om det inte syns sedan vill man ju ha lite stil på fästhålen.















Bakre fästpunkten är ett ovalt hål för att kunna montera den svängda listen. Även här blir det lite finsvetsat.

När jag ändå var i farten så punktade jag ett par porer i kanten mot bakluckan också. Det måste vara fullständigt tätt. Jag vill inte ha lackproblem längre fram.

Jag tror jag ska gå över hela karossen så här noggrant innan jag inleder tennspacklingen.



lördag 16 maj 2015

Bagagelås - del 2

Nu när bagagelåset är punktat med svetsen på bakluckan gäller det att justera in låsöglan i karossen så att den hamnar på rätt position.

Jag har räknat ut att den måste justeras framåt lite, men frågan är hur mycket.

Jag inser att öglan måste justeras lite och får ta fram gassvetsen för att kunna lossa 10mm muttrarna - ja, det är rostigt som vanligt. Puh!

När dom är loss rensar jag bygeln med gängsnitt och drar på nya muttrar.






Jag kryper in i bagageutrymmet genom hålet för bränsletanken med lampa och konstaterar att låsöglan ska framåt 14mm och nedåt 8mm.


En 14mm passbit klipps till och 8mm kapas bort på staget. Provstängning med passbiten fastklämd.

Jo...det verkar stämma rätt bra!












Fram med svetsen, ett par strängar och lite slipning. Klart!

Nu passar det och det går att öppna och stänga luckan.









Dags att svetsa konsolerna för låset på luckan permanent. Jag gassvetsar precis som på Frua och riggar upp luckan i en bra arbetsställning.













Efter svetsningen följer förstås lite finslipning.














Det börjar se snyggt ut!















Eftersom luckan ska tennspacklas i kanten runt om så drar jag av allt med grovrengörare.

Skönt - nu har jag en lucka som går att stänga och låsa med låsmekanism på rätt plats - nåja...nästan på rätt plats. Men för att se skillnad måste man springa mellan X3 och X2 med skjutmått och öppna bakluckor. Hur ofta kommer det att ske..;-)

Jag förbereder lite för tennspackling också. Därav markeringarna på vänster bakre kant av öppningen
 .



torsdag 14 maj 2015

Bagagelås

Nu har jag spenderat gott och väl fyra timmar med bagagelåset.

Det är pillrigt som tusan, men det går faktiskt bättre än väntat. Varför då, undrar ni kanske....jo, jag har efter lite klurande kommit på hur jag kan få ned låsmekanismen i samma nivå mot luckan som originalet trots att låskolven med gängor är 10mm längre. Dvs låskolven till mitt Ferrari GTO reprolås.



Men det kräver lite modifiering både av låsmekanismen och av bakluckans ram.









Jag blir tvungen att fila av material på låsmekanismens konsol för att den skall kunna monteras bredvid den gängade låscylindern

När den väl placerats i läge inser jag att hävarmens form måste justeras för att gå fri.



Jag filar ned till lämplig form med tryckluftsfilen.




Men nu blir den lite klen istället och jag väljer att svetsa på material på andra sidan.














Detta borde fungera!








Puh..det är ett jäkla småsvetsande och svårt att komma åt med slip- och filmaskinerna. Rena tandläkarjobbet.
















På gamla luckan är det en nedfasning av ramen och jag inser nu att jag måste skapa motsvarande på den nya luckan för att låset ska gå fritt.












Lite finkapning följt av tillverkning av en liten försänkt passbit.




Sen ska den svetsas på plats. Det gäller att svetsa med förstånd så att det blir snyggt, för det går inte att komma åt med roterande raspen i de minsta hörnen





















Efter en stund är det klart.



Då är det läge att ordna fästen för låset.

Nu när jag fått ned mekanismen i nivå med originalet kan jag använda de ursprungliga plåtkonsolerna från den gamla luckan.






Jag kapar loss dem med lite marginal.


Finslipning och en sväng i blästerskåpet efter det.



Jag blir tvungen att lägga på lite material med svetsen på konsolerna, men i stort sett hamnar dom på den ursprungliga positionen fast nu på den nytillverkade bakluckan

Kvar att göra är att punkta fast det hela på luckan och prova mot låsbygeln i karossen.

Det kommer att krävas mer justeringar innan det fungerar, men antagligen inte lika omfattande som jag först trodde.

onsdag 13 maj 2015

Import

Det dök upp en grillsarg av tidig 60-talsmodell till P1800 på Craigslist i Seattle. Typ NOS, men ändå inte . Min kompis Jonas upptäckte den, men ägaren ville inte skicka utan det var upphämtning som gällde. Eftersom Jonas bor i Tyresö (några stenkast för långt bort ) blev Chris i Portland kontaktad (igen...såklart!)

Den gode Chris ordnade en upphämtning av ytterligare en kompis och sedan tog den sig via Chris i Scappoose, Portland till Jonas i Tyresö.

Bara för mig att hämta upp - smidigt.

Stort tack, Jonas och Chris!











Egentligen ska ju X3 ha en grillsarg handgjord av Frua, men efter att ha mätt upp X1 och X2 så är skillnaderna mot en tidig P1800 sarg små.

Prototypsargen är ett mindre antal millimeter djupare i ytterkanterna. I allt övrigt är designen lika.

Passar den då undrar ni säkert?

Ja, en provmontering med några av fästpunkterna ger vettigt resultat. Den sitter inte som en smäck, men det kommer den att göra efter 30min justering. Det är jag övertygad om. Det är aldrig sugpassning på grillsargar till P1800.

Jämför jag med gamla sargen är det inget tvivel om att jag bytt upp mig.

Om man bortser från kromkvaliteten är den gamla ändå i vettigt fullt renoveringsbart skick.


Den nya då...
Typ NOS, men ändå inte!?

Jo, den nya sargen har obefintligt kromskikt på ena hörnet. En typisk reklamerad reservdel från tidigt 60-tal som hamnat på en undanskymd hylla i sin originalkartong. Man ser att den varit monterad en gång, men aldrig med grill.

Det måste varit obefintlig kvalitetskontroll hos underleverantören Joseph Fray Ltd den dagen sargen packades. Jag letar febrilt i originalkartongen efter någon liten lapp med "Controlled by Pete" eller liknande....men tyvärr.  Tusan, jag hade ju tänkt följa upp det där slarvet!

 







måndag 11 maj 2015

Imponerande besöksgrupp

Missade ett par bilder från Hollandsresan.  Jag bloggade ju från telefonen, men detta plåtade frun med sin.


På D&K Automotive Glass möts man av den här besöksgruppen innanför entrén.







Jag kände direkt igen ursprunget och mitt förtroende steg avsevärt för företaget.




Någon mer som känner igen ursprunget?

När jag började diskutera med frun om att vårt vardagsrum kanske borde uppgraderas så tittade hon så där konstigt på mig igen........Borde inte nya idéer istället uppmuntras och premieras på något sätt?









Fler bra skyltar från Holland!!

...måste ju spontant betyda att man inte får fisa på den här platsen...eller hur?  Sannolikt för att det är tilluft till fastigheten strax ovanför skylten och att dom därmed inte vill få in dålig lukt...

fredag 8 maj 2015

Yes!

Väskan - den största gula på bandet- kom till rätt flygplats och allt höll.
Efter en kort biltur är vi framme hos Bart på D&K Autoglas. Det blir fika, visning av produktion och diskussion om hur vi bäst gör mina glas till X3
Efter besöket åkte vi in till centrum av byn och käkade Tapaslunch. Restaurangen låg på den här gatan...
Dom är allt lite kul, holländarna!