Translate

tisdag 30 juni 2015

Bakluckan justerad

Jag var ju inte riktigt nöjd med bakluckans form i vänsterkanten och i övre vänstra hörnet. Det var som en ås 3-6cm från kanten som var för hög i förhållande till resten av skinnet. Min bedömning var att den behövde krympas i det här området för att släta ut sig. Skulle jag våga sätta den nya bakluckan i eckolden.....nej.. jag fegade ur och ringde Bengt.

...och nu har jag varit där idag.  Min bedömning var bra, men det krävdes mer än lite eckoldbearbetning.

Lösningen blev en kort krympning med eckoldens fyrdelade krympverktyg omedelbart innanför ramen. Tyvärr inga bilder eftersom vi behövde fyra händer till luckan.

Sedan riktar Bengt ned skinnet utanför det krympta området med hammare utan mothåll



Nästa moment blir att sträcka skinnet lite på insidan om krympningen. Markerat med penna.



För att ha referens från originalluckan har jag gjort en formmall i kartong som vi kan testa med under bearbetningsprocessen.







Man kan säga att vi kavlar ut ojämnheten över en större yta när vi sträcker intilliggande områden.


Vi börjar att smida med hammare och mothåll, men sen kommer Bengt på att vi kanske ska testa att köra lite engelskt hjul över det markerade området.






Det går inte bra...det blir för stor bearbetning. Men som tur är, märker Bengt det och avslutar innan vi gått över gränsen.





Nu får jag ta över och smida ut partiet med hammare och mothåll.

Detta tar en god stund, men blir faktiskt över förväntan.

Det som fortsatt är kvar att bearbeta är en bumerangformad del av övre vänstra hörnet.

Det måste krympas mer här och vi kommer inte åt med verktyg eller maskiner.

Så det blir krympning med gassvets. Bengt värmer och slår ett hammarslag och jag står beredd och kyler med vatten direkt efter.

Plåten rör sig exakt som vi vill. 4-5 punkter så är det klart.


Lite finjustering med hammaren bara.

Jag är riktigt nöjd.  Tack, Bengt!

måndag 29 juni 2015

Shimsning

Ja, det är klart 61an ska börja gnissla lagom till semestern. Jag demonterade bromstrumman och kunde konstatera att axialspelet var 0,6mm för drivaxlarna. Hm...tre gånger maxvärdet...klart det gnisslar!
Det var ju bara att demontera sköld och shimsa om! Lagret såg bra ut, men fick mer fett.
Sen kvällstur med tyst kraftöverföring. Bra, för imorrn ska jag till Uppsala med X3ans baklucka. 

fredag 26 juni 2015

Bromsslangfäste på plats och ännu mer tenn

Fästet för bromslang till bakaxeln är nu på plats och tennspacklandet fortsätter.

Den skarpsynte kan se den senaste registreringsplåten som varit monterad på X3.









En reflektion mitt i allt tennspacklande är att själva tennjobben går väldigt fort framåt.


Det som tar tid är framförallt finriktningen av alla ojämnheter man hittar när man testar med pansarfilen.  Området kring vänster blinkers fick underkänt och jag tillbringade säkert en halvtimme med hammare och olika mothåll innan jag var nöjd och tennspackling kunde inledas



Höger tröskellåda fick säkert en timmes finriktning innan jag var helt nöjd. Man kommer ju åt från insidans hål på vissa ställen...

På vänster sida kommer det ta lika lång tid





Samtidigt med karossen upp och ned kan jag konstatera att dörrspringan mot tröskel behöver två millimeter tenn också i princip hela vägen.

Dom pratar om att värmen är på väg....den är redan här kan jag meddela. Åtminstone i garaget. Gasolbrännaren höjer temperaturen avsevärt.

Nu gäller det att fila ned allt innan det blir för varmt ute. För detta är ett riktigt svettigt moment.

Öl ligger på kylning som tur är.






torsdag 25 juni 2015

Helomvändning

Eftersom det är betydligt svårare att tennspackla vertikalt och upp och ned så har jag vänt på karossen.

Trösklarnas skarvar och områden runt blinkers kommer att tennas i detta läge.






Dessutom har jag ett backjobb på plåt - jag har tidigare glömt att svetsa dit ett fäste för bromsslang vid övergången till bakaxel.

Svarta bilderna är från X2 på Volvo Museum.

Jag har inte exakt mått på millimetern, men med hjälp av bilderna och motsvarande fäste på min 61a är jag ganska trygg med placeringen där jag dragit ett pennstreck

Fästet saknas för att golvet är lagat av plåtslagare nr 1 i Göteborg. Den skickliga av 1 och 2.
..och jag är nummer 3...Mr X3. Ganska logiskt.

10 minuters jobb!

onsdag 24 juni 2015

Börjar bli tjatigt..

Nu är jag snart varvet runt och börjar redan tycka att tennspackling är lite enformigt.

Sen blir det ett rejält träningspass för armarna att fila ned allting.

Men man kan ju glädjas åt att det går ganska raskt framåt just nu.






Snart dax att svänga runt karossen och tenna de lägre regionerna och svetsa på fästet för bromsslang som jag missat.

Men snart får jag nog sluta plåga er med tenn-bilder.

Jag borde till exempel slutföra motorn. Jag har ju inte monterat svänghjul, koppling och transmissionskåpa ännu.







tisdag 23 juni 2015

Tenn, tenn...mera tenn

Snart får man väl blyförgiftning... hehe.

Nu är det full fart framåt i garaget igen.

Höger dörrpassning, A-stolpe och skarv vid framskärm är tennade.

Principen är som vanligt, först några testdrag med pansarfilen, sedan finjustering med hammare och mothåll, följt av polering med grovrengörare och sedan följer tennspackling.

På bakskärmen tejpade jag upp lite referensmått för tennspacklingen som stöd.









Sen var det bara att köra.





På med tenn!











Värm och smeta ut.  

Jag körde med mindre träverktyg här.

En gammal smörkniv var lämplig i falsen och den större spaden utanpå skärmen.























Jag jobbar framåt på karossen och går på A-stolpe och skärmens skarv vid framrutan


Nästa pass tar jag skarvarna vid front och framskärm.






måndag 22 juni 2015

Lite delar - som bara dök upp

Min kompis Jonas är pappaledig. För att skola in sonen Lucas på rätt bana redan från tidig ålder så åkte dom och köpte ett fullt släp med Amazon B16 delar.

Det var ett dödsbo som rensade ut. Alla delar var märkta med små charmiga maskinskrivna pappersetiketter.




Fantastiskt!





Jag åkte hem till Jonas igår och fyllde min P1800 med bra-att-ha-delar.

Bland annat tror jag mig kunna använda elsystemet som bas för X3an. Det ser ut som Frua har använt delar av ett Amazon system i grunden

Tack killar!

Tennspacklingen fortsätter

Då var det bakluckans tur.

När man tittar på den gamla bakluckan så är principen för att justera springan mot karossen att tenna ut en vinkel för att få rätt springa.

På motsvarande sätt tänker jag tenna den nedvikta kanten och motsvarande kanske ett par centimeter in på bakluckans skinn för att få en snygg avslutning.




Som vanligt - först tennpasta, sedan brännaren och torka av efterhand som flussmedlet smälter.



















På med tenn i lämplig mängd
















Spackla ut

















...och så där håller jag på hela vägen runt



Sen filar jag först skinnet ut mot kanten.

Sedan jämnar jag till kanten något, men sparar vidare bearbetning tills den är inpassad mot kaross.

För att slippa ytrost från flussmedel så går jag över luckan med avfettning - jag kör med bromsrengöring - sedan en avrivning med Metal conditioner.




Vid filandet upptäcker jag att att luckans skinn är aningen för högt eller kupigt en bit in på övre vänstra hörnet....

Man skulle behöva krympa lite. Frågan är om jag ens vågar. Jag tror jag måste konsultera Bengt Blad. Vi ska löda ihop baklysen snart, jag tar nog med luckan upp till honom då.



torsdag 18 juni 2015

Nya ENV bakaxeln

Just upphämtad från pulverlack. Det här blir klart bättre än den gamla axeln.

Dom är ju lackade inne i klumpen från fabrik. Jag vågade inte lägga pulverlack där på grund av hypoidoljan....

Vågar man måla med 2K Polyurethanfärg? Håller det för hypoidolja? Jag har svart på hyllan nämligen.




onsdag 17 juni 2015

Engine No.

Igår kväll kom kompisen Janne över. På agendan stod fintrimning av båtmotor och stansning av motornummer till X3. Vi började med båten. Efter finjustering på tomgång så gav vi oss ut på Erstaviken. Jag höll fullt och Janne justerade fördelaren för att optimera tändläget. Jag tror vi fick ut en knop extra på fullgas. Nu spinner den som en katt och är redo att ge sig ut i kylan och regnet....

Sedan lockade garagevärmen och lite småpill med X3ans motorplåt.


Den gamla var ju så bedrövligt ful. Så jag lyckades hitta en NOS hos Börje i Torshälla.

Janne hade tagit med sifferstansar i 3mm höjd.

Vi maskade mellan bandjärn och skylt med tejp för att sedan fixera på bänken med två snabbtvingar.


Sen var det bara att mäta och stansa. Plattjärnet som stöd i överkant, resten inmätt med skjutmått och på fri hand.








Det blev riktigt bra.











Klart snyggare än den gamla skylten. Redo att nita fast på motorblocket.

tisdag 16 juni 2015

Växellådor

När jag var på SVIS i torsdags så passade jag på att diskutera växellådor med Rolf. Han har ju tidigare renoverat den växellåda som satt i X3. Som är en av Typ M4 med Detaljnummer M40 och tillverkningsnummer 17. Förbryllande, eller hur?


Jag lärde mig bland annat skillnader mellan M4 och M40. Den tidigare M4 lådan har spaken förskjuten bakåt ett antal millimeter och små styrstift för locket jämfört med M40 som har kraftigare styrstift. Det betyder att man inte kan använda ett lock och spakställ från P1800 på en M4 låda. Detta faktum gjorde mig lite fundersam eftersom X3 fick spakställ från P1800 monterat 1963 när Åke köpte loss vagnen från Volvo

På hemväg från SVIS passade jag på att handla en M4 från Roine i jämförande syfte. Den växellådan har för övrigt samma detaljnummer som X2 på Volvomuseet 254160.

Man ser tydligt att det inte är samma gjutning av huset trots att bägge lådorna är av typ M4. Dom har små styrstift för locket bägge två.


Då inser jag att jag har ett P1800 spakställ som passar M4 och inte M40.





Artikelnummer och märkning är annorlunda.

Locket är märkt 504859 JM och halsen för växelspak är märkt 380202 JM.




P1800 produktionsbil har 380203 som jämförelse.


Vad står JM för?  Konstruktören?

Åke Björksund lät ju bygga om X3 med hjälp av en tekniker på Volvo 1963 för att slippa det ursprungliga länkaget med spaken bultad i kardantunneln. Man kan ju helt klart konstatera att detta spakställ som teknikern fixade till Åke har använts i utprovningen av P1800 prototyperna. Eftersom X1 var den vagn som testkördes och modifierades mest vid utprovning är sannolikheten stor att min låda och spakställ testats i X1 och sedan hamnat "på hyllan" för att sedan leta sig ned i X3 omkring 1963.

 Måste ringa Åke Björksund igen.....och Ante Larsson


Jag har ju skrivit om detta tidigare (8/7 2013)

Jag införskaffade tidigt två lock från Valp L3304 eftersom dessa borde kunna användas i X3 som ersättning för det gjutna lock som jag fotograferat i X2. När jag nu tar fram dom och jämför ser jag att det begagnade locket är gjutet för små styrstift....M4!  Det betyder att jag kommit över ett lock från förserievalparna L2304 som tillverkades i 90 exemplar. Det innebär att detta lock är "bolt-on" på bägge M4 lådorna. Har jag haft tur nu?  Jag tror det...

Har jag rätt om min teori med utprovning i X1 ovan så kanske jag borde renovera upp M4an från Roine med detaljnummer 254160 och använda L2304 locket på X3 och förmedla över den renoverade M4 med prototypspakstället med JM märkning till Jonas X1a.

Mycket nörderier och många frågor...