Translate

måndag 30 maj 2016

Lite SVIS, lite mekande med 65a...och lite X3

Blandad kompott i helgen. Micke och jag var på SVIS och sålde delar. Det var riktigt bra med tanke på väderprognosen som dessbättre inte slog in. Det var mot förmodan sol och skönt väder.

Höjdpunkten var när vi skulle packa ihop och åka hem.

Vi rafsade ihop en hel del av det som inte blivit sålt - vi snackar 5-kronorsdelar - och dumpade det i SVIS container för metallskrot.

Sen kom gubbarna springade och dök i!  Det var en syn för gudar. Jäklar vad vi skrattade!!!

På söndagen kom Micke över med "konstiga" bromsar och klonkljud.

Ganska snart hade jag identifierat klonket till ett icke åtdraget bromsokfäste mot spindeln.

Bara att riva och dra åt skruvarna - klonket borta.

Jag gjorde ett liknande misstag på min första renovering på 1980-talet av en 1800S -63.

Men då drog jag bultarna, men felet var att jag bytt ut UNC tum skruvarna mot millimeterskruvar av något mindre dimension. Ren okunnighet och följden var att det rörde sig på samma sätt vid kraftig bromsning.

Har det hänt nåt på X3 då? Jo, jag har plockat fram alla skruv, muttrar och monteringsdetaljer för framvagnen.

Jag har tvättat allt med silikonborttagning och glasblästrat samt lagt ett lager "cast iron gray"

Nu hänger det på tork!.

Men jag avvaktar med ihopmontering av den anledning att jag måste montera framvagnsbalk, motorblock, transkåpa och låda för att kunna bygga växellänkaget mot karossen. Med ihopmonterad framvagn blir det onödigt tungt.

Tur jag har ett extra B16 block och transkåpa fär det ändamålet















Sen har jag insett att jag saknar två stycken Stänkskydd - position 78 på sprängskissen - sitter på alla trumbromsade Amazon, PV och Duett fram mot bromssköldens insida. Art nr 653821

Någon som har två utan rosthål?

onsdag 25 maj 2016

SVIS på lördag

Jag och Micke håller på och röjer ur våra garage.

Vi pratade löst om att sälja delar för nån månad sen, men kände oss tveksamma till om vi hade nåt att erbjuda.

Jag kan konstatera att vi hade fel.

Det blir en hel del när man börjar samla ihop delarna.

Egentligen borde man ju rada upp delarna lite snyggt så kan ni E-handla från bloggen :-)

Renoverad fälg till 65-69 1800S någon? 400kr självkostnadspris. Den är både blästrad och pulverlackad.

Vi ses väl på SVIS?

söndag 22 maj 2016

Volvoträff Skokloster

Söndagen bjöd på Volvoträff i vackra omgivningar på Skokloster Slott.

Jonas Rasmusson ordnade träff i Amazonklubbens regi och bjöd in alla Volvobilar för att få lite fin variation.

Samling vid Stäkets Skeppshandel och gemensam färd mot Skokloster på gamla slingrande vägar.



Det var fint att få lufta 61an lite, jag har bara kört 15 mil i år och nu dubblade jag det med dagens evenemang.

Micke hängde med också i sin 1800S -65

























Då det var lite trafik så höll vi ihop karavanen mil efter mil.









 Första pris ....igen!  Inte illa!

Tack alla ni som röstade på min 61a!

En annan höjdpunkt är att nya båten fick smaka vatten i lördags.

Den fick även smaka andra dyrare drycker som ni ser ;-)

Men det fina är att jag kan ägna mer tid åt X3 nu.....om det inte blir sol och badväder förstås.




onsdag 18 maj 2016

Nu kanske det vänder?

Kvällen igår delades 50/50 mellan båt och X3. Det är ju inte illa eftersom garageaktiviteten har varit mer än lovligt låg under en period.

Båten fick liksom Richards 61a vindrutan tätad - märkligt att vi håller på med samma saker flera mil ifrån varandra..?

När det var klart var jag ju tvungen att testa mitt senast inköp - nämligen POR15 Detail Paint cast iron gray!

Som ni läst i tidigare inlägg vill jag ju ha originalutseende på monteringsdetaljer i fram och bakvagn - dvs obehandlat stål - men med någon form av rostskydd.

Dessutom har jag redan alla delar blankförzinkade av...ja..ren okunskap från min sida.

Nu tänkte jag ändra på det och testa och glasblästra ...eller rättare sagt duscha med glasblästern över den zinkade ytan och sedan spraya med den nyinköpta färgen.

Sagt och gjort!

Hur blev det då?


Riktigt bra om jag får säga det själv.

Men det kommer att behöva göras i två steg.

Först behandla alla smådelar, sedan efter att alla skruvförband är dragna får jag tillverka en spraymall som maskering och finjustera.

Vad tror ni?


Sista bilden visar jämförelse med obehandlad P-ände.








torsdag 12 maj 2016

Jonas lurade ner mig i garaget

Med förevändning att vi skulle fixa hans baklucka så blev jag nedlurad i garaget igår kväll!

Det var nog en riktigt smart idé, för nu var jag tvungen att dra igång kompressorn, vrida på gasen och dra fram svetsen.

Kort sagt - jag fick en känga i rätt riktning och släppte båtjobben som tagit all fritid senaste veckorna.

Jonas lucka är tänkt att användas på chnr 1259 som kommer hem till Sverige senare i år.

Luckan är frisk på alla sätt men har haft bagageräcke monterat. Fyra hål måste läggas igen och det får inte slå sig.

Varje hål är ca 10mm och vi svetsar i tre steg med mellankylning (kallvatten och svamp). Koppar som stöd på baksidan.

Det går kanonfint och plåten rör sig mindre än förväntat.

Förmodligen för att den är omlackad typ fyra gånger och har tjockt lager färg som håller i plåten....

..nää, jag bara skojar.

Man får helt enkelt vara lite varsam med värmespridningen.

Efter nån timme är vi klara och det blev riktigt bra. Krävde ett minimum av riktning.

Nu behöver bara kanten blästras av och resten av färgen borstas av med roterande grovrengörare.

Jonas har fått en lagad lucka och jag har fått smak på biljobb igen.

Win-win-situation

....jag ska bara koppla ny el till kylskåpet, vaxa övre delen av skrovet och sedan sjösätta båten

Sen...in i garaget!