Translate

måndag 22 augusti 2016

Tankluckan

Efter lite tvekande och funderande har jag bestämt mig för att använda tankluckan från Imperial -57 rakt av med endast lite justering av höjden och lite tennspackling runt öppningen.

Nu när jag analyserat skillnader i detalj mellan X1 och X2 så kan jag konstatera att de ser olika ut i detaljer men har principiellt samma lucka.

Det märkliga är att Frua bytt ut den övre gångjärnsleden och tillverkat en identisk lucka i plåt. Övre gångjärnsleden har man vinklat om av någon anledning som jag inte begriper??

Jag kan inte riktigt se vitsen med det extrajobbet utan väljer att behålla luckan och gångjärnslederna intakta.

Öppningsvinkeln är ju till exempel helt lika mellan Imperialen och Frua-prototyperna och frigången mot kaross i öppet läge är godtagbara 2-3mm och går att justera större med shims om jag vill.

Som sagt. Lite justering med tenn runt kanten, försiktig blästring av lucka med mekanism, epoxigrund och en liten spackling så är detta klart.










Men det går fortfarande lite långsamt i garaget. Övriga sommaraktiviteter stör med all rätt fortfarande. Man vill ju till exempel inte missa aborrfilén på Ornö Krog...


torsdag 18 augusti 2016

Garagestädning

Jag känner att jag måste ta en paus med spackel och slipning. Åtminstone en månad annars är risken att jag tröttnar och tappar fart.

Jag har en hel del kringutrusning som måste fixas och det kan vara uppfriskande att sticka emellan med sånt.

Det finns en ganska lång lista av olika jobb som kan vara lämpliga att starta upp


  • Göra klart tankluckan
  • Montera dörrsidor och armstöd för att kunna göra klart stommen till instrumentbräda...som skall passa ihop i ytterkanterna
  • Passa in främre stötfångarhörnen och modifiera fästen för dessa
  • Piska på Stefan så han gör klart växelspaken
  • Bjuda in Peter glasmästare för att klargöra hur vi monterar framrutan
  • Göra en profilmall av framrutan - ...om nåt skulle hända!
...bland annat. Det finns naturligtvis ännu mer att ta tag i, men det viktigaste är att projektet rör sig framåt.

Så jag städade garaget igår kväll. Det blev till och med svabbat!  Det är första gången måste jag erkänna.



tisdag 16 augusti 2016

Styrsnäckan

Jag har nu tvättat och provat den nya styrsnäckan som ska ersätta den skadade i X3.

Som alltid ser det för jäkligt ut innan med 58 år av skit.

Men den blev trevligare att hantera med demonterade styrstag och en rejäl tvätt.


Exakt samma utförande som den tidigare.


Det enda som skiljer är ett par månader på tillverkningsdatumet. Men Februari 1958 duger fint, jag tänker inte byta id-plåt mellan husen.

Faktum är att den inte glappar alls i mittenläget och har bra justermån på skruven,

Den var dessutom full med synbart fräsch olja.

Så första intrycket är att den är i mycket bra skick, men det minsta jag gör är att byta tätningar,  lager och lagerbanor. Vi får se när jag öppnar den.

Nytillverkning av tröskelplåt

Jag har lagt ned några timmar på att undersöka hur jag kan reproducera en rostfri tröskelplåt till passagerarsidan där den saknas.

Det är etsning av mönstret som är den framkomliga vägen. Jag har kontakt med ett företag i Stockholm som kan etsa 1mm rostfritt.

Men...dom behöver en digital ritning av mönstret att använda som underlag.

I vanliga fall när man etsar har man ju en avgränsad yta som skall etsas (försänkas i plåtytan), men hur tusan skall jag gå tillväga med mitt mönster som snarare är svagt vinklat stansade "M"

Från början är ju detta skapat i en vals, men hur gör man bäst en ritning att etsa efter så att mönstret visuellt ser likadant ut?

Zooma bilden så ser ni vad jag menar

Företaget i USA som jag först diskuterade med vill ha över 2000 dollar plus frakt för att skapa två tröskelplåtar. Företaget i Stockholm pratade i termer om samma belopp men i svenska kronor. Det är ju mer rimligt.

måndag 15 augusti 2016

Mer epoxigrund

Då var äntligen både höger och vänster karossida epoxigrundade.

Ett par varv slipgrund med mellanslipningar så är det klart för lack.

Nu är det bara resten av karossen kvar...typ 60%

Jag måste sticka emellan med nåt annat nu, det blir för tungt att fortsätta spackla direkt.


Stoxa

Som ni förstår av rubriken var jag och Micke på Motorhistoriska Marknaden på Stoxa i fredags.

Vi sprang runt med fokus i blick och letade Volvo-delar i vanlig ordning.

Ett av fynden var hos en finsktalade man med massor av PV delar. Han hade nämligen 5-6 armerade tändspolar.

Jag har tidigare vetat att det finns kort (500mm) armerad kabel till PV, Duett och Amazon och lång (980mm) till P1800 och Amazon högerstyrd.


Jag vet sedan tidigare att 500mm inte räcker till i X3 utan har skaffat en 980 mm NOS Amazon B16 spole för högerstyrd vagn.....men den blir väldigt mycket för lång å andra sidan.

Döm om min förvåning när finländaren hade en likadan 6volts som var 600mm. Klockren längd för X3.

Det enda som skiljer Boschnumret mellan 500 och 600 är en slutsiffra i parentesen och att fästet måste bockas lite. Kalasbra, men jag har en idé att borra ur punktsvetsarna under spolen och byta till min långa NOS spole så att jag får en obegagnad spole till X3

Det blev en hel del andra fynd också.

Micke och jag hade inte ens pengar till glass kvar när vi åkte hem. Det är ju positivt!

Kolla även DKWn. Det är exakt sån skyltbelysning i två exemplar jag måste hitta till X3.

Ni får gärna hjälpa mig hålla utkik!

Buicken och MGn har fronterna exakt linjerade - komisk storleksskillnad, eller hur. Bägge är tvådörrars...





Sista finspacklingen på sidorna och dörrjustering

Efter att jag spacklat och slipat båda karossidorna raka blev jag medveten om ett nytt problem.

Dörrarnas undre kant linjerade inte 100 procent rakt mot trösklarna efter att jag spacklat och slipat.

Det kunde jag ju inte leva med....undre kanten varierade lite i dimension

Det måste ju se välarbetat ut även underifrån.

Jag slipade av spackel på delar av nederkanten på bägge dörrarna och finriktade plåtkanten exakt efter tröskeln för att sedan spackla och slipa dörrarna - igen.

Nu blev det kanonbra!

Dax för epoxigrund som försegling

torsdag 11 augusti 2016

Tröskelplåt och fortsatt spacklande

Det är faktiskt ganska nära nu att vänstersidan är rak och fin. Det är som vanligt snabbare när man gör samma moment en andra gång.


Sen har jag börjat leta lite mer på allvar efter en tröskelplåt. Dessvärre saknas ju den ena.

Den är i rostfritt 0.6mm dimension och präglad med  "fiskbensmönster".

Vanliga plåt och stålleverantörer som jobbar med rostfritt har den inte utan den är sannolikt präglad eller valsad i Italien för Frua och Ghia. Möjligen fler karosseribyggare har använt samma mönster.

Jag har haft en misstanke att Frua eller Ghia använt den på andra samtida vagnar och den besannades när jag tittade närmare på en Dual Ghia på Youtube.

Dessutom finns instegsplåten till den i repro utförande i aluminium för 1200 $ paret att beställa. Dessvärre är mönstret 90 grader fel!!

Både dyrt och fel med andra ord...

Har ni några tips eller känner till nån Frua eller Ghia modell som kan ha samma material?

Får jag bara tag i material så är det enkelt att bocka den




onsdag 10 augusti 2016

Vänster sida av karossen måste också bli rak och fin

Nu kanske ni blir förvånade av bilden.

Porto-power!!??

Faktum är att jag missat en mätning.

När jag började mäta och kolla linjerna i karossidan tyckte jag att hjulhuskanten satt lite för långt in på vänster sida jämfört med höger.

Det var knappt märkbart, men visade sig då jag kontrollerade från dörrens yta mot bakre hjulhus med långa stållinjalen.

Diffen gick att justera ganska lätt med hydraulik och gummislägga. Det hade inte gått lika lätt på en produktionsbil med punktsvetsad skärmkant.

Men X3s droppformade kant är inte lika styv som tur är.








Sen blev det en mattslipning av epoxigrunden följt av spackling...igen