Translate

lördag 4 mars 2017

Bakrutemall till X3 och plåtklar 66a

En riktigt aktiv lördag i garaget...eller garagen snarare. Det har blivit lite spring mellan två av mina garage faktiskt. Främst beroende på att man inte tar med Eckolden så lättvindigt. Även om den är på hjul så pratar vi ett antal hundra kilo.

Jag började dagen med att slipa till kanterna på bakrutans glasfibermall till X3. Skönt att både fram och bakrutans mall är klara. Dags att kalla in Peter glasmästare för konsultation kring montering och gummilister

Sen blev det fullt fokus på 66an och den illa reparerade krockskadan.

Jag delar upp reparationsplåtarna i två. Det blir väl avancerat så. Att tillverka en plåt hade väl gått det med, men detta blir enklare. Dessutom har originalfronten en svetsfog just där jag delar lagningen.





Jag börjar med den övre biten. Som vanligt - pappersmall först, sedan grovklippt plåt. Hjälpligt formad med rundad plasthammare.

...och naturligtvis måste vi köra Eckold!

Både övre och nedre kanten måste sträckas.


Det må vara en liten plåt, men det är dubbelkurvatur på den och den är inte helt lätt att göra.

Efter att formen stämmer finmarkerar jag med penna och klipper exakt form.

Sedan är det bara att svetsa dit den kant i kant.

Förnämligt att jag råkar ha en rostfri front att testa mot.




Sedan upprepas förfarandet med den nedre plåten.

Lite mindre bearbetning i Eckolden för denna plåt.

Vips har jag fixat en seriös lagning av 66an

Klart för tennspackling!



Varför jag inte använde den röda hörnan till bilen?

- Nej, det skulle vara alldeles för enkelt!

Den är till salu tillsammans med resten av frontpartiet och framskärmarna

Hör av er om intresse finns







4 kommentarer:

  1. Som alltid ett kanonresultat!

    SvaraRadera
  2. Kanske en dum fråga, men varför börja på ytterligare 2 bilar innan X3:an är klar?
    Misstänker att du redan fått frågan från en närstående :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen dum fråga, för fler bilar stjäl ju renoveringstid från X3-projektet. 242 Turbon var definitivt oplanerad och får anses vara en parentes i sammanhanget. 1800S från 66 är en finansiär till X3 renoveringen eftersom den ska säljas efter att den kommit ut på vägen igen. Men lite rörigt blir det allt...

      Radera