Translate

torsdag 27 april 2017

Registreringsbesiktning av 242 Turbon

Uppställning i Högdalen på Opus kl 07.15

Hasse möter upp och inleder registreringsbesiktningen, själv är jag i vanlig ordning lite nervös.

Ni känner igen er, eller hur?

Lätt stirrig blick och lite handsvett....

Men jag blir väl bemött och alla dokument jag visar som styrker vilken ovanlig Volvo 242 detta är blir en bra grund för besiktningen.

Inför besöket har jag monterat europeiskt blinkers/parkeringsljus, men förstår på Hasse att det hade funkat fint med originalets vita USA utförande om jag bara monterat gulorange lampa för blinkers.

Det hela förlöper väl och jag får också ett bra tillfälle att syna den ordentligt undertill och addera ett par saker till min "Att-göra-lista"

Växellådskudden och höger motorkudde skulle behöva bytas. Så även främre stötdämparna som börjat svettas lite. Är det nån som har ett plastskydd under motor i bra begagnat skick?

Själva kontrollbesiktningen som följer går inte lika galant som registreringsbesiktningen...

Höger nedre spindelled är rejält slut och de främre bromsslangarna påvisar sprickor

Nåja, bra och helt relevanta anmärkningar.

Bara att åka hem och åtgärda.

De nya registreringsskyltarna kommer på fredag

Observanta läsare kanske noterar ståltråden på främre stötfångaren.....fråga inte! :-

3 kommentarer:

  1. Jag vet varför ståltråden hänger där.
    Den håller ihop hela bilen!

    SvaraRadera
  2. En kul detalj var kulören. Hasse kunde inte avgöra om den är ljusgrön eller ljusgul när han skulle ange färg.
    ....och vem kan det föresten? Det enda man kan vara överens om är att den är riktigt ful!

    Jag börjar misstänka att dom planerade vit, men blev tvungna att bryta med nåt...vad som helst..för att det skulle räcka

    SvaraRadera