Translate

måndag 4 december 2017

Mallar, kåpor och fästen


Nu sitter ratten i rätt position. Nu gäller det att justera och tillverka kåporna bakom ratten och fäste för nedre instrumentbräda mot rattrör. Som referens har jag bilder på X2 under instrumentbrädan.

Jag börjar med att kapa loss övre kåpan bakom ratten. Den pekade uppåt och behövde justeras.

Fixering och ett par punkter med svetsen så sitter den på en betydligt bättre position

De undre regionerna blir lite svårare att kopiera exakt från X2. Jag har bara fotografier och lite måttuppgifter. Jag har däremot inte demonterat delarna på X2 så jag vet inte exakt hur fästet mot undre instrumentbrädan är utformat.  Jag provar mig fram med lite pappersmallar, mäter och funderar. Efter en stund lossnar det och jag har en plan









Jag utformar fästena exakt som det ser ut på X2, men innanför panelen återanvänder jag en klammer och gummidamask från en P1800 som jag svetsar i bakre änden av den synliga undre fästplattan.

Den är i sin tur uppvinklad i bakkant med en svetsmutter som utgör bakre fästpunkt för undre rattkåpan.

...och undre rattkåpan har fått en "mock-up" av undre reglagepanel bredvid för att kunna bedöma höjdskillnaden mellan dessa. Reglagepanelens undersida ska nämligen ligga något under rattkåpan. 

Det är mycket som ska stämma här..

Dessutom har jag tillverkat ett fäste för blinkersspak 

Det är rätt mycket justeringar och finlir, men jag tror detta blir riktigt bra
 Om ni undrar över ratten så är det en Biltema träratt till P1800 som jag har och testar med

Mellanrummet mellan rattnav och kåpor ska senare bli mindre då jag måste modifiera navet och göra det något djupare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar