Translate

måndag 19 mars 2018

Dörrhandtag, lås och diverse andra kromdelar

Vänster dörrhandtag sitter där det ska och utan skador på gängor eller fästen. Höger däremot saknar både främre pinnskruv och har en avbruten bakre fästskruv..

Men - efter lite borrning, slipning och lödning med silverlod är det klart att provmontera





En sak som finns på att-göra-listan (den är för övrigt riktigt lång som ni förstår) är att försöka ordna nycklar till dörrlåsen. Dom är borta sedan länge.

Det är ju italienska grejer gissar jag. Det är nog vettigt att diskutera med någon kunnig på området innan jag börjar pilla isär allt.

Nån som har tips på kompetens eller liknande?



Sen har jag fått åtgärda bakre fästet till vänster dörrlist. Det var ju gängat för M5, men jag insåg efter att det borde vara M4 då det blir trångt på undersidan annars. Det fick bli en liten M4 pinnskruv.

Även ventilationsrutramen på höger sida har fått en omgång. Som vanligt avbruten skruv för ventilationsrutans ledfäste och rost på stålfästena som är hårdlödda mot mässingsramen

Men med lite gaffatejp som skydd, en sväng i blästerskåpet, demontering av skruvens gänga medels gassvets och kylning mm så blir det stil på den detaljen också.




 Även hydraulpressen funkar igen efter mitt byte till polyurethantätningar!

Det går framåt, men ganska långsamt.

Jag är inne i en sektion av renoveringen där det är en oändlig rad av småprylar som måste renoveras alternativt tillverkas

Man får inte riktigt känslan av att det går framåt i någon större fart

Det gäller att inte tappa sugen

3 kommentarer:

  1. Dörrhandtagen är från Alfa Romeo. Användes även av Ferrari och Maserati. De brukar bara ha lås på förarsidan. De liknar tidiga P1800 och Austin Healey 3000 men dessa saknar "spetsen" nedanför låset. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har konstaterat detta redan, men det är en annan vinkel mot kaross. Men definitivt samma underleverantör. Dom har nog bara slipat ämnena olika beroende av karossens vinkel mot handtaget. Jag borde granska låscylindrar från Alfa 50-tal

      Radera
  2. Ang handtagen. Även Lancia Flaminia har samma handtag. Säljs nya med lås på bla mrfiat.com.

    SvaraRadera